Sidor

onsdag, november 11, 2009

Mycket idag

Idag var jag uppe och red Birkir på förmiddagen. Red barbacka med läderbettet, utan huvudlag! Innan vi gav oss iväg satte jag i hans broddar igen och jag säger då det! Fy vad jobbigt! Blir aldrig någon hovslagare av mig.
Vi red bort till E4.an via Skeppartorp och sen hem igen samma väg. Det gick bra idag! Så bra att jag tror att jag verkligen kan rida! Ni vet den där känslan av att jaså, var det så man gjorde! Birkir gick fint, samlade sig fint och gick framåt bra. Töltade fint, red lite tempoväxlingar vilket hjälpte honom att behålla takten. Och jag är stolt över att säga att jag satt bra i traven, var inte alls svårt att sitta och det kändes inte en enda gång som om jag skulle skumpa av. Det kändes som om skelettet skumpade men rumpmusklerna (och fettet) satt som limmat. Om någon nu förstår hur jag menar.
Åsa hade varnat mig för att Birkir brukar spotta ut bettet när det verkar som man är färdig så när jag hörde att han började smaska när vi skrittade på långa tyglar på hemvägen kortade jag tyglarna igen. Han spottade inte ut det! Men när jag klev av, vilket jag gjorde i skogen för han hade varit så duktigt, då spottade han ut det. Han vägrade ha det i munnen så jag ledde hem honom hållandes i bettet och med tyglarna runt halsen på honom.

På kvällen var jag ute med Louise och red Roxy igen. Det kändes inte alls lika bra som sist. Han verkade inte vilja något alls idag och vi var inte alls på samma plan. Men det gick bättre mot slutet och han mjuknade upp. Då klev jag av och provade lite övningar från marken. Roxy blev helt plötsligt jätteintresserad och väldigt uppmärksam på mig. Det jag gjorde idag var att lägga grunden till vad som förhoppningsvis kommer bli öppna från marken. Än så länge verkar det lovande!
Väl i stallet kom jag på att sist jag red Roxy så började vi ju med en halvtimme i skogen så det var nog inte så konstigt att det kändes bättre då. Nu red vi ju bara på vägen och volten.
För Louise och Elfael såg det ut att gå bra. Han travar på i ett bra tempo, riktigt fort och han har inga problem att gå iväg någonstans och lämna Roxy kvar.

2 kommentarer: