Sidor

fredag, november 20, 2009

Handhästridning

Igår var Birkir tydligen inte varm om kotan längre och det var han inte idag heller så jag red en sväng. Idag tog vi med Skardi som handhäst och det var riktigt roligt! Birkir verkade också tycka det var livat och det var riktig fart på honom. Men vi tog det lugnare än vanligt för att inte anstränga gammel-hästen alltför mycket.
Skardi är en utmärkt handhäst, han går snällt bredvid och följer med bra. Vid två tillfällen försökte han gå om Birkir men då gjorde Birkir lite fula miner och Skardi höll sig på sin plats. Skardi lyssnar fint på röstkommandon och stannar snällt bredvid när jag säger till utan att jag behöver ta i honom. Han försöker inte svänga av åt något annat håll eller något annat besvärligt.
Vi red till och med lite utanför stigen i skogen på vägen hem för att göra det riktigt krångligt och det gick bra!

Att rida med handhäst är inte så svårt förutsatt att handhästen är van att gå som handhäst och vet hur det går till. Det är också en fördel att ha en stabil häst att rida på. När man lär en häst att gå som handhäst kan det vara till stor hjälp att ha någon som rider bakom och ser till att handhästen följer med bra. Det är också bra om båda hästarna lyssnar bra på röstkommandon, särskilt handhästen då det är det enklaste sättet att kommunicera med den. Jag tycker det är bäst om handhästen går vid sidan, så man kan ha lite koll på den, men naturligtvis finns det ställen då man måste ha den efter sig själv.

2 kommentarer:

  1. Spännande Ylva, det där kan jag alldeles för lite om.Provade med Hrsse som handhäst när jag red Tutan en gång, men det vaqr svårt att få honom ditman ville :)

    SvaraRadera
  2. Är hästen inte van att gå som handhäst behöver du någon som hjälper till med att få den dit man vill. Sen är inte alla hästar bra på det där med att vara handhäst trots träning.

    SvaraRadera