Sidor

tisdag, januari 22, 2013

Drömmar

Vi har alla så olika drömmar när det kommer till hästar.
En av mina stora drömmar är att prova flera olika sorters gångartshästar, att rida andra töltande raser än islandshästar. Tänk att kunna jämföra hur det känns att rida American Saddlebred eller Paso Peruano med hur det känns att rida islandshäst. Rider man tölten likadant? Hur känns deras rörelser från ryggen?
Helst skulle jag ju vilja prova de olika hästraserna i sina ursprungsmiljöer. Det skulle jag tycka var spännande.
Någon som har gjort detta är Barlas pappa, Ewald Isenbügel. Han har alltid något intressant att berätta och jag har sugit i mig som en svamp av hans historier när vi träffats. Hans berättelser har verkligen spätt på min nyfikenhet.
Den enda andra töltande hästen jag ridit var en varmblodig travare. Hon töltade helt klockrent, det var en häftig upplevelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar