Sidor

lördag, januari 26, 2013

Händelserika dagar

Igår var jag uppe i stallet sent för att titta till Lifri och allt såg bra ut. Däremot låg Dimbrá ner vid fodring och såg verkligen inte kry ut. Jag sa kolik innan jag ens gått in i hagen och det var en riktigt bedömning, hon hade fått förstoppning. Jag fick sparka upp henne, hon reagerade knappt alls, och när jag lyssnade på magen gav den ifrån sig ett avgrundsvrål. Så vi ringde Catrin som kastade sig upp till stallet. Innan hon kom upp klämde vi på täcke och promenerade lite. Tyvärr var jag tvungen att åka hem när Catrin kom eftersom jag började jobba sju idag. Dimbrá repade sig under natten och ska nu få stå inne och äta i lugn och ro. Veterinären trodde att förstoppningen beror på att hon är så tunn nu, hon har magrat av något enormt under tiden hon har gått med föl. Så nu ska hon försiktigt gödas upp. Fölet åker imorgon så det var ju lägligt.
Jag sov inte alls gott inatt. Jag var ju medryttare på Dimbrá förut och har hållit på mycket med henne och det knep verkligen i hjärtat att se henne så dålig. Jag trodde faktiskt inte att hon fortfarande låg mig så varmt om hjärtat men där ser man...

Idag har jag varit ute hos Pelle och Lisa och hållit lektion. Pelle red först på Atli och överlag gick det väl bra även om Atli inte var på bästa humör. Jag ville visa en övning från marken som jag tror de kommer ha stor nytta av men det var Atli inte alls så förtjust i. Han förstod först inte alls och blev väldigt frustrerad. Han var inte heller så förtjust i att jag hade spö så det fick vi lägga bort. Till slut fick han och Pelle till det och då avslutade vi trots att jag från början tänkt att de skulle få göra mer. Men man måste ju sluta på topp. Så nu får de öva så blir det nog bra.
Lisa red Framtid och där har det verkligen skett framsteg. När jag var där sist var Framtid trög och ville inte gå fram men nu var det som en ny häst. Hon knallade på i rask takt och gick på volt utan problem. Jag provade henne också, travade lite, och det var verkligen inte alls som sist, nu svarade hon villigt framåt. Jättekul att se!

Imorgon ska jag se om vi inte kan tolka efter Birkir.

1 kommentar: