Sidor

onsdag, januari 02, 2013

Klinikbesök

Idag var jag, Lifri och Catrin ute på äventyr. Det var dags för Lifri att undersökas på klinik för hältan. Till att börja med vill jag säga att Lifri skötte sig jättefint. Inga större problem att lasta, det tog en kvart på vägen dit och tio minuter hem. På kliniken var han lugn och hetsade egentligen bara upp sig när vi fick springa i gången efter böjprov.
Veterinären klämde igenom honom ordentligt, jag longerade honom, vi gjorde böjprov på båda fram och röntgade högerhoven för att få en bild av hålväggen. Hon tyckte inte att han rörde sig så illa alls. På böjproven reagerade han inte alls utan som det ser ut nu så är det nog bara hålväggen som spökar. Så nästa vecka kommer vi tillbaka för att gröpa ur den och få på skor. Sedan är tanken att jag ska kunna rida igång honom i skritt och trav. Jag ska undvika böjda spår och försöka rida på mjukt underlag. Helst ska han väl stå uppstallad också, så att det är torrt och rent.
I början kan dagsformen variera men alltefter att det blir bättre så ska det stabiliseras. Sedan är det bara att hoppas att inget annat kommer fram. Det kan i och för sig ta tid att få ordning på det här men jag känner mig ändå lättad, jag hade trott att det var något mycket värre.

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att allt gick så bra! :) Bara att börja träna snart då, kram Lisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja något enormt skönt, jag är så glad!

      Radera