Sidor

söndag, april 14, 2013

Kurs!

Nu har jag blivit dålig på att blogga igen, så går det när man försöker ha ett liv.
Nu i helgen var det kurs för Linda Ferngren, något jag sett fram emot mycket och jag blev inte besviken. Åsa och jag delade på kursen så Åsa red igår och jag idag. Jag fick låna Birkir av Åsa eftersom Lifri inte riktigt är på den nivån att jag känner att det är utvecklande för mig att rida kurs på honom nu. Jag måste nästan börja med att tacka henne för lånet och ge en stor eloge till Birkir. Han är en pärla och alla skulle ha tillgång till en sådan häst att rida  ibland. Han är bussig, stabil, välutbildad, mjuk och lydig. Jag antar att Åsa också förtjänar en eloge eftersom hon tränar honom. Jag är väldigt glad att jag hade möjlighet att rida honom på kursen.

Fina Birkir, vilken pärla!
Igår tittade jag när Åsa red, det var mycket volter och även öppna. Jag tänker inte skriva så mycket om det eftersom jag inte red själv och emellanåt hörde lite dåligt vad som sas och alltså inte vet exakt vad de gjorde hela tiden. Men fint såg det ut, tyvärr var det riktigt skitväder så bilderna blev inte så bra.

Åsa och Birkir




Öppna
Efter lunch igår så var det teori. Linda började med att prata om hästens utbildningsskala (takt, lösgjordhet, kontakt, schwung, rakriktning, samling), detta kan jag som rinnande vatten efter min tid i Schweiz så det var inte så intressant men förstås viktigt. Sedan berättade hon lite om centrerad ridning (Linda är dressyrtränare och instruktör i centrerad ridning) och även där kände jag till mycket trots att jag aldrig provat att rida för en instruktör i centrerad ridning förut. Det riktigt intressanta började när det plockades in en sadel och en stor sadelbock. Sedan fick vi, i tur och ordning, sitta i sadeln medan Linda hjälpte oss att hitta hur vi ska sitta, var vi sitter rakt och var vi behöver ha stigbyglarna. Vi upptäckte ojämnheter hos oss själva och skrattade åt varandra. Mycket givande.

Idag så var det min tur att rida. På förmiddagen red jag tillsammans med Elina och Filma och på eftermiddagen red jag själv. På förmiddagen red vi volter, minskade och ökade, och så lite öppna också. Birkir behöver jobba lite med sin energi (det är för lite av den varan ibland) så jag fick koncentrera mig på att driva i rätt ögonblick och att försöka vara riktigt snabb i mina skänklar. Jag försökte helt enkelt vara lite energisk i mina skänklar istället för att bli seg och klämma. Jag kände att mina  muskler är lite för stela för att jag ska kunna driva riktigt så snabbt och kort som jag vill så där har jag något att jobba på.


På eftermiddagen fick vi rida sluta, något som Birkir kan bra men jag inte är lika bra på. Men Birkir är en pärla, det räcker med att jag gör rätt, tänker på sluta och inte krånglar till det, så gör han som han ska. Så underbart skönt! Så det gick fint det med.

Sluta
Sluta
Vi fortsatte med skänkelvikningar, något som jag kan men känt mig osäker på, trots övning. Jag har jobbat mycket med skänkelvikningar i Schweiz och nu med Birkir så kändes det som om allt föll på plats. Han är lite ojämn så jag måste rida lite olika åt de olika hållen men jag grejade det. Utan att falla fram eller helt sluta andas, framsteg!

Skänkelvikning
Lite trav hann vi med så Linda kunde kolla på min lättridning. Den är ju fortfarande inte riktigt där jag skulle önska att den var men jag känner att jag fick bra hjälp med den.

Vi avslutade med att jag fick rida en liten åtta i skritt. Den övningen har jag ju övat på något otroligt mycket det senaste året fast i trav och tölt så trots att det är en svår övning så gick det galant. Vi jobbade mycket med att Birkir skulle ställa sig korrekt på volten. Linda sa något väldigt intressant om Birkirs exteriör och hans utrymme bakom ganaschen. Hon sa att han har väldigt trångt där och därför kan det ibland vara svårt att få igenom ställning korrekt. På grund av detta är det lättare för honom att arbeta korrekt med kroppen i en något lägre form. Visst kan man när han är starkare plocka upp formen men då måste man acceptera att han kommer gå en bra bit framför lod, annars tappar han ryggen. Hon sa även att han arbetar bra i den lägre formen, han bär sig bra och använder överlinjen bra. Birkir fick överlag mycket beröm på kursen för att han är så bussig och lydig.

Jag hade riktigt roligt på kursen och blev riktigt inspirerad i min ridning. Jag är väldigt kinkig med instruktörer då jag ofta tycker att de antingen förespråkar en ridning som jag inte gillar eller helt enkelt inte kan tillräckligt mycket för att det ska ge mig något att rida för dem. Linda passade mig bra. Vi fick jobba på sådant jag tycker är viktigt på ett sätt som tilltalar mig. Hon kunde också förklara bra och hade mycket intressant att säga. Så jag hoppas att det inte dröjar alltför länge till nästa  kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar