Sidor

onsdag, oktober 28, 2009

En stor dag!

Idag fick Birkir nya skor så jag kunde rida. Och vet ni? Jag kunde spänna sadelgjorden ett hål till idag! Helt otroligt!
Vi gav oss ut i skogen på riktig off-road tur. Först ut på det som en gång var ett hygge men numera är snårskog, sen ner till badet och uppför en liten stig (alltså inte vanliga vägen) sen off-road igen tills vi kom fram till orienteringsklubbens stuga. Jag kan inte rekommendera att rida där, det var så snårigt och stenigt att jag var tvungen att kliva av och gå en bit. Men jobbigt var det tyckte Birkir, han blev alldeles flåsig och det händer inte ofta. Efter det tog vi stigen tillbaka och red runt Skeppartorp. Travade och töltade lite. Tölta ville han inte idag, man märker att han förstår precis vad man menar men sen så travar han istället. Men jag var lite envis och när han väl töltade så gjorde han det fint.

Skardi matade jag bara idag och sen tog det mig en hel jävla kvart att få in honom i hagen igen. Skardi är alltså el-rädd och ibland vill han inte riktigt gå genom grinden, dessutom måste han gå över ett otäckt metall-galler då. Men oftast går det utmärkt efter lite tvekan. Tror ni att jag blev lite irriterad på honom idag eller? Men det var det bara att svälja det, ta det lugnt och fint och lirka in hästen i hagen. Jag skulle kunna gå runt och ta en annan grind in men jag är envis...

Jag var ju i stallet igår också och då körde jag och Birkir en del markarbete på volten. Jag hade träns och höll tyglarna som när jag rider (för de flesta övningarna i alla fall) och gick bredvid i sadelgjordshöjd. Vi gjorde öppna (när vi gör öppna så har jag inte tyglarna över halsen), framdelsvändning och ryggade, travade och så fick jag honom att tölta en liten bit i varje varv också. Det gick helt enkelt väldigt bra och det var roligt även om det var lite jobbigt för oss båda två. De flesta hästar verkar tycka det är roligt om man själv är med och springer lite också och det verkar gälla Birkir också.
Sen tog jag en liten promenad med Dimbrá efter att ha jagat runt henne lite på volten för att se hur hon rör sig. Tyckte inte det var något vidare, mestadels går hon i pass och traven hon visar ser inte ren ut. Kan inte minnas om hon någonsin varit så passig som nu.
Skardi och jag lekte lite på volten och tog en slalom-tur i skogen, inget avancerat eller långvarigt. Vi sprang lite och han ser ut att röra sig fint nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar