Sidor

fredag, oktober 09, 2009

Mitt nya jobb

Nu har jag varit två dagar på Oppgården för att lära mig hur rutinerna är. Jag har jobbat med Cissi som jobbar heltid där och i helgen jobbar jag själv. Det känns väldigt bra hittills kan jag säga. Cissi förklarar gärna hur man gör saker enklast och är väldigt säkerhetsmedveten och mån om personalen.
Måste säga att det känns lite konstigt när man leder de största hästarna, de är ju gigantiska! Tur att de snällt står stilla när man tar på täcke, hur skulle det annars gå? Man når ju knappt! Men jag tror jag börjar få lite snits på täckena och nu känner jag igen hästarna och kan nästan namnen på alla. Så det känns bra.

Jag kan inte låta bli att förundras över hur annorlunda det måste vara att ha häst i ett stall som Oppgården jämfört vad man är van vid. Någon som sopar, krattar och håller rent. Hästen inne i boxen när du kommer på kvällen, torr och fin. Det är bara två hästar som har fullskötsel så resten måste i och för sig mocka, fixa i ordning mat och vatten till sin häst men ändå. Ridhuset harvas varje dag, täcken tas av och på. Måste vara väldigt bekvämt. Åker du bort så är det bara att boka fullkötsel till hästen. Det är en helt annan värld jämfört med vad man är van vid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar