Sidor

lördag, oktober 24, 2009

Idag blev jag rädd

Idag blev jag faktiskt lite rädd när jag tog in en av hästarna på jobbet. Det händer verkligen inte ofta att en häst lyckas skrämma mig men idag var det riktigt läskigt. Hästen ifråga är stor och vi brukar ha kedja på den när vi tar in och ut den. Med mig har den alltid varit snäll, tills nu. Det började med att hästen försöker gå en bra bit före mig så jag tar runt den i en cirkel, så långt allt fint. Hästarna på andra sidan vägen levde rövare och det var väl det som gjorde hästen jag ledde så uppjagad. Den fortsätter studsa bredvid mig (vilken trav säger jag bara!) och jag får göra fler cirklar. När vi kommer fram till parkeringen får den fullständigt spunk och kastar sig iväg, jag håller i allt jag orkar. Vi cirklar runt där ett tag, hästen kastar sig, sparkar, springer och reser sig rätt mot mig några gånger. Jag började faktiskt tvivla på att vi skulle komma in överhuvudtaget men till sist gick det. Jag tappade inte hästen och den kom in i boxen. Det som gjorde mig rädd var framförallt att den kom så nära, det var obehagligt. Naturligtvis flyttade jag mig ur vägen fast jag vet att man inte ska låta hästen flytta runt en, men vad ska man göra? Försökte se till att hästen höll sig i andra änden av grimskaftet, långt bort från mig.
Jag känner att kedjan nog inte alls var till någon hjälp utan snarare gjorde saken värre. Hästen blev ju mer upprörd när den kände att kedjan drogs åt. Men jag känner mig tvungen att ha kedja när de sagt att jag ska ha det. Mest för att jag är rädd att något ska hända och att jag skulle få skit om jag inte har kedja.

3 kommentarer:

  1. Läbbigt!! Tacka vet jag våra lugna fina - för det mesta i alla fall - hästar...

    SvaraRadera
  2. Fy vad otäckt! Men du klarade det ju trots allt, bra :)

    SvaraRadera
  3. Ja det var otäckt, har aldrig varit med om att en häst bettet sig så illa när man försöker leda den!

    SvaraRadera