Sidor

tisdag, mars 06, 2012

Pass

Stackars Ára är en hårt arbetande häst. Hela förra veckan så tragglades det runt i arbetstempo tölt och på lördag var det tävling. I söndags fick hon vila och igår longerade jag. Men idag var det hårdkörning igen. Vi var ute med Barla och nu är det tempoväxlingar som gäller för att få henne att vakna till och vara lite mer energisk. Mot slutet av ridturen så tyckte Barla att jag skulle prova att lägga henne i pass, hon har inte ridits i pass på flera år. Eftersom jag inte är någon erfaren passryttare så berättade Barla hur jag skulle gå till väga. Först några steg tölt, sen några steg galopp, kolla vilken galopp hon tar, ställa henne åt det hållet som galoppen är och sitta till. Sen körde vi. Hon tog höger galopp, jag tog i höger tygel och satte mig ner ordentligt och Ára la sig i pass. Hon höll passen tills jag saktade ner. Ára har ingen superpass men är lätt att lägga. Nästa gång ska jag ge henne mer stöd i handen i början och gasa lite mer så blir det nog bra. Kul var det i alla fall och jag känner mig så glad över Ára, hon är verkligen en läromästare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar