Sidor

lördag, september 29, 2012

Hoppning!

Idag har det varit hoppkurs, i stadigt regn, och jag har överlevt! Jag har till och med haft roligt. Det var mycket cavaletti-arbete och förberedning inför hoppning men även en del hoppning. Första passet hade jag Hamingja (som jag gjorde Brevet I på och som jag kommer göra hoppningen i Brevet II med) och med henne går det ju alltid super. Vi seglade över de små hindrena och hade riktigt kul.
Andra passet fick jag rida Undrun och hon är inte alls lika hoppvan. Det kändes som om vi närmades oss hindrena i zickzack men vi tog oss över alla ändå. Det krävs bara att jag rider lite mer korrekt, vilket är svårt eftersom jag nog aldrig har fått lära mig hur man rider fram till hindrena. Vad jag minns från hoppningen från ridskolan så bara hoppade man och så gick det, kan inte minnas att vi bedömde avstånd eller drev på hästarna och tänkte på precis när man ska släppa efter och bara följa med. I vilket fall som helst lyckades jag riktigt bra och sista hindret med Undrun gick tydligen hur bra som helst. Wendy (vår hopplärare) var helt till sig. Det var andra hindret i en kombination och på de två galoppsprången mellan hindrena hann vi virra fram och tillbaka hur många gånger som helst. Jag satt ner och drev för "det ska minsann gå", lyckades som genom ett mirakel släppa efter och följa med precis lagom mycket, i precis rätt ögonblick och vi seglade över.
För tillfället är jag nog Wendys favoritelev och imorgon ska jag få hoppa en liten bana medan de andra sysslar med något enklare. Det känns lite skönt faktiskt att något av det jag lärde mig på ridskolan för hundra år sedan verkar sitta kvar. Plus att rädslan är borta, kvar finns en viss skräckblandad förtjusning.

Mellan ridpassen på kursen tog jag en snabb sväng med Ára. Provade att lägga pass faktiskt fastän jag vet att det inte är något vi behöver öva på just nu. Passen satt som en smäck. Fattade galopp från tölt, det funkade (ibland har hon lagt sig direkt i pass när jag försökt), läggningen tog hon fint och jag red ordentligt och gasade på. Nedtagningen var som vanligt inga problem. Jag tycker att kvalitéten på passen var ganska bra faktiskt. Hon är fin just nu.

2 kommentarer:

  1. Kul med hoppning! Hur högt hoppar man med en islandshäst egentligen?

    SvaraRadera
  2. Runt 50 cm i det här fallet för vi behöver inte hoppa högre. Men Hamingja kan hoppa betydligt högre, jag är för feg.

    SvaraRadera