Sidor

tisdag, september 25, 2012

Tisdag

På förmiddagen var det dags för mig och Andrina att rida lektion för Barla. Lektionen idag blev lite speciell då Barla är sjuk. Vi hade möte på morgonen och då berättade Barla vilka hästar vi skulle ha, vilka övningar vi skulle göra och vilket mål som vi hade med dagens lektion. Sedan gav vi oss iväg och började och Barla kom efter en stund och tittade när vi red och gav oss en del tips.
Dagens övningar var framdelsvändning, skänkelvikning, åtta i volten, nedsittning i trav och galoppfattning. Målet var inte att vi skulle utföra övningarna perfekt utan att hästen skulle lyssna och förstå övningen, fokuset blev lite tillridning av våra ridskolehästar helt enkelt. Vi red fritt efter dessa instruktioner.
Jag red Sveppur och vi brukar inte direkt vara bästisar men idag fungerade allt jättebra, han lyssnade och böjde sig efter ett tag även i vänstersidan. Förhoppningen är att han ska bli lite mer rak och arbeta lite mer genom kroppen. Jag var lite rädd att jag skulle tappat mycket under tiden jag varit hemma och inte ridit lektion men jag fick ingen direkt anmärkning på min ridning. En liten på sitsen men för syftet och idag, på Sveppur, var den bra men så småningom måste jag sitt lite tyngre på honom.

Ára fortsätter att briljera, idag red vi själva och arbetade verkligen. Jag lyckades rida henne lång  och låg i traven redan under uppvärmningen, kors i taket. Vi red lite skänkelvikningar och framdelsvändningar, vi måste ju öva inför Brevet II. Det gick helt okej men någon dressyrponny är hon inte för tillfället. Jag måste verkligen kämpa och koncentrera mig på att göra precis rätt och i rätt ögonblick för att få henne att korsa benen ordentligt. Tölten var desto bättre. Den korta tölten var bitvis fantastisk med mycket energi och aktion, vet ni hur svårt det är? Tempoväxlingarna fungerade fint och vi kunde tölta på hängande tygel även i kort tempo. Vi brände på lite i trav också, mest för att det är häftigt. Jag klev av en bit ifrån stallet och gick med henne hem, det hade hon förtjänat.

Ára. Svettig men vacker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar