Sidor

onsdag, april 25, 2012

Ännu en dag avklarad

Idag red jag Trygg igen på första ridpasset. Vi gjorde förberedande övningar inför hoppning och det gick sååå mycket bättre att rida henne idag. Vi har kommit underfund med varandra. Hon är en häftig häst. Att rida över bommar var väl inte det lättaste direkt. Först måste jag se till att hon travar långsamt, hålla tillbaka henne, sen släppa efter så att hon kan länga halsen när hon travar över bommarna. Absolut inte släppa efter en hundradelssekund för tidigt, då blev det galopp för hela slanten. Så det tog en stund innan jag fått kläm på det hela. I slutet gick det riktigt bra och alla småtjejer var grymt imponerade.

Andra passet fick jag rida Blossi och det gick bra, han är en riktigt trevlig tölthäst men krullar tyvärr lätt ihop sig. Jag fick också uppleva en del skutt och spring då han blev riktigt skrämd när de i stallet bredvis släppte ut sina hästar. Det gick dock bra, så länge man sitter kvar är det okej.

Väl hemma igen longerade jag Ára. Hon var inte rolig idag. Hon hoppade och skuttade alldeles för nära mig för att det skulle kännas okej, helt tokig. Hon har stått i tre dagar pga sina lösa skor och det är tydligen alldeles för mycket för henne just nu. Imorgon kommer hovslagaren så då kan jag rida igen, hoppas bara att hon har tokat färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar