Sidor

fredag, april 06, 2012

Vaknatt

Nu sitter jag vaken och väntar på att klockan ska bli tolv. Då ska jag till stallet och kolla en sjuk häst som står med dropp. Sen ska jag dit vid två igen och sen tar Lia över, om inte droppet är slut innan förstås. Hästen ifråga har varit diffust halt ett tag, på olika ben och får smärtstillande. I förrgår åt hon inte normalt och hade feber men veterinären kunde inte hitta något. På kvällen idag så bara stod hon istället för att äta och hade snabb andning. Veterinären ringdes ut och han konstaterade att hennes blodcirkulation är jättedålig och att hon var nära att svimma. Så hon fick dropp snabbt och sen mer dropp som ska in nu under natten. Jag ska väl bara kolla att allt är bra och att droppet rinner och nålen sitter som den ska. Roligare kan man ju ha men jag är i alla fall ledig imorgon så jag kan sova då.

Vi har avmaskat vallackerna idag, stona får vänta tills vi har mer maskmedel. Här kollar de inte masken som hemma utan man måste avmaska.
Eksemsäsongen har börjat på allvar så det är täcken på hästarna och smörjning varje dag.

Ára och jag hade sällskap med Elías och Ursina idag. Först tyckte jag Ára gick jättedåligt i tölten, var inte alls nöjd och kände att idag kunde jag inte rida. Men efter ett tag blev det bättre. Tror att det hjälpte en del att Ursina talade om för mig att det faktiskt såg riktigt bra ut. Jag ställer så mycket högre krav på henne nu och ibland är det lite svårt att vara nöjd med sådant som jag hade varit jätteglad över för bara en månad sen. Ára var full av energi idag, lyssnade lite dåligt och ville helst springa fort. Men allt missnöje med henne försvann när vi galopperade. Vi galopperade fort på en raktsträcka och Ára tog i som sjutton. Hon hade riktig höjd i galoppen och den var helt ren. Galoppen är ju vår svaga punkt men nu var den toppen. Ursina hade aldrig sett henne galoppera så. Så jag är riktigt nöjd med henne idag.

Jag red även Undrun idag och hon var mycket bättre. Hon hängde sig inte på handen och hetsade inte alltför mycket. Tölten var finfin, ren och med mycket tryck i. Så det går framåt där med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar