Sidor

måndag, april 16, 2012

Viereck

Idag blev det ett pass på ridbanan för mig och Ára. Jag började från marken för att få henne ordentligt på yttertygeln innan jag satt upp. Vänster varv gick bra men när jag ville göra samma övning åt höger gick det inte alls. Istället för att acceptera yttertygeln så bara vek hon sig utåt och började backa. Jag fick vara riktigt bestämd och tydlig med att hon skulle gå framåt för att det skulle funka. Tyvärr ilsknade jag till också och det hjälpte naturligtvis inte. Så det var bara att släppa övningen en stund, andas och ta nya tag. Hon trilskades naturligtvis igen men när jag inte trilskades tillbaka utan bara vara lugn och bestämd så gick det bra. Uppsuttet fungerade det förvånansvärt nog bra åt båda hållen. Höger varv är ju lite hennes svaga sida, höger bak är svagare vilket gör att hon helst inte går fram ordentligt till vänster tygel. Så vi övade på det. Vi övade återigen på halter, från skritt och trav, och på att ta trav direkt ur halten. Det gick skitbra. Det blev även några små volter i trav och vi lyckades bibehålla balans och takt genom dem. Så det går framåt. Nu är den där åttan inuti volten inte så långt borta.
Vi avslutade med att ge oss ut på en kort tur, övade lite på tölten. Det har hänt så mycket med henne nu på sistone att jag helt plötsligt arbetar med helt nya förutsättningar så det krävs mycket koncentration från min sida. Men när jag sitter ner ordentligt, andas och är avslappnad men med spänst, då går hon riktigt fint. Mjukt, harmoniskt och taktrent. När det går riktigt bra blir jag oftast lite till mig och glömmer att andas, tyvärr. Men jag tror jag blir bättre.

Jag har ju glömt att uppdatera om den sjuka hästen. Hon är kvar på djursjukhuset, kanske får vi hämta hem henne på onsdag men det vet vi inte än. Vad som är fel på hästen vet vi ännu inte. Det fanns en misstanke om att hon hade salmonella men det har nu kunnat uteslutas, skönt för då behöver vi inte oroa oss för att fler ska bli sjuka. Hästen har fått protein injicerat och mår nu lite bättre. Hon får inte längre dropp men jag vet inte om hon nu är stabil utan. De kommer röntga efter tumörer någonstans i matsmältningssystemet. Det finns fortfarande hopp men det ser ju inte bra ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar