Sidor

söndag, april 15, 2012

Dagens ridning

Idag var jag ute själv med Ára, det blev ett ganska högt tempo på turen. Till en början kändes tölten inget vidare men så är det alltid när det har gått riktigt bra passet innan. Då börjar jag av någon anledning tro att det bara är att glida runt och slutar helt enkelt rida. Idag kom jag på mig själv snabbt så det blev ordning på torpet och hon töltade riktigt fint i arbetstempo och nästan upp till mellantempo, sen blev det passaktigt. Jag provade även att lägga henne i pass och det gick bra. Dvs hon la sig i pass men med någon tveksamhet. Jag är ganska säker på var problemet sitter och inte är det hos hästen. Jag är lite osäker på om det verkligen kommer fungera och jag låter henne galoppera för länge innan jag lägger henne. Sen så gör jag en lite osäker läggning och Ára är helt underbar som lägger sig i pass så snällt. Jag tror helt enkelt att jag väntar lite med passen tills Barla kan hjälpa mig att komma lite tillrätta med läggningarna.
Efter passen töltade hon ännu bättre och med mer energi. Energi verkar hon överhuvudtaget ha gott om nu för tiden. Galoppen fortsätter att vara bra men vi lyckades få till lite riktig, tråkig femgångs-galopp också.

Idag lyckades jag även få sällskap så jag kunde rida ut på Elías. Jag får inte rida ut själv på honom och det har inte varit så lätt att få sällskap så jag har faktiskt inte ridit honom sen jag var ute med Barla. Han har alltså ridits men då av Ursina och mig och Ára som sällskap. Lite trist att jag inte hunnit rida honom mer för han är riktigt rolig att rida. Låter man honom springa på för fort (vilket är lätt hänt då han töltar i vilket tempo som helst och det är ju skitkul) så är det svårt att få honom att sakta ner men annars är det inga direkta problem. Han har fina gångarter, stora rörelser och på honom kan man bara glida fram. Lite lyxigt minst sagt. Så det var kul att rida honom idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar