Sidor

fredag, april 27, 2012

Ára!

Vet knappt var jag ska börja idag...

Igår var jag hemma från kursen eftersom jag var tvungen att hjälpa hovslagaren. Ára fick nya skor så att jag kan rida igen och vi skodde även vårt lilla skäcksto. Jag tror att det är andra gången hon skos och det var inte kul kan jag säga. Men vi överlevde alla tre och hon har fyra nya, fina skor.
På kvällen var vi ett gäng som red till Freudwil för att äta middag, det finns plats att binda hästarna på utanför restaurangen. Ára gick något sinnessjukt bra på vägen dit, så mjuk och fin och samlad i tölten.
Middagen var god och när vi skulle rida hemåt igen så var det kolsvart. Jag fick en handhäst då Barla var för trött för att rida hem. Låt oss säga att det gick fort på vägen hem. Vi hade alla svårt att sakta ner och såg knappt ett dyft. Med jämna mellanrum kunde man höra någon skrika "STRASSE" framifrån när det var dags att krossa bilväg så att vi där bak kanske skulle ha en chans att sakta ner. Både handhäst och ridhäst var minst sagt på hugget. Ára flöt fram i en underbar tölt, så här har hon aldrig gått med mig. Trots att det gick bra fort så var takten ren och inte passaktig som den vanligtvis blir i högre tempo. Det enda jag kunde önskat var att det kunde ha varit lite lättare att sakta ner.
Ára har verkligen förändrats på sistone och nu känner jag att hon visar vem hon verkligen är. Det är inte bara i ridningen hon är annorlunda, jag kan även se en skillnad när hon står med de andra hästarna i paddocken. Hon är mer vaken, verkar gladare, har mer gnista, mer spirit.
Vi pratade om det idag, jag och Barla, när vi var på väg till kursen. Det Barla då sa till mig var så fint att jag nästan började gråta (lite töntigt jag vet). Hon sa "Sometimes in life you meet horses and it's like they've been waiting for you, or you for them. You and Ára, it just fits." Ja jag tycker i alla fall att det var väldigt fint att få höra.

Idag då... Idag så hoppade vi på kursen, jag red Trygg. Det gick fort men utan problem. Jag kan säga att det var inte alla det gick så bra för. Riktigt roligt var det faktiskt.
Andra lektionen visade vi hästen vid handen och övade avdelningsridning, då hade jag Blossi.

När jag kom hem tog jag en tur med Ára, kunde inte låta bli. Jag tog med mig Frida som handhäst så hon fick röra på sig  lite också. Vi kunde idag med även om Ára var varm och lite trött och jag likaså (det var 26 grader idag). Hon bär sig verkligen bra nu och har ett fint steg. Även traven var helt fantastisk. Jag blir så glad av att rida henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar