Sidor

tisdag, april 24, 2012

Brevet I kurs

Har ju glömt att berätta att jag är på kurs den här veckan. Kursen är en förberedelse för Brevet I-provet jag ska göra i maj. Provet består i ett ridprov och ett muntligt prov i hästkunskap. Den svåraste övningen i ridprovet är framdelsvändning så det handlar om väldigt grundläggande ridning. Svårast för mig är nog språket.
Kursen hålls inte här hemma och vi har valt att inte ta med någon häst utan jag får låna på plats. Så på förmiddagen har jag ridit Trygg, ett sto med väldigt mycket fart i. Det var kul. Hon är en fin häst (fd tävlingshäst) och jag misstänker att hon kan vara helt fantastisk att rida i situationer där man kan släppa fram henne lite mer. Nu fick jag hålla tillbaka henne mest hela tiden.
På eftermiddagen så fick jag rida ett sto (Dimmalimm) som inte skötte sig så bra med sin ryttare på förmiddagen, hon gjorde mest som hon ville. Det gick helt ok men till att börja med så försökte hon köra med mig med. Hon var inte dagens favorithäst.

På vägen dit så pratade jag och Barla om vad jag ska göra med mitt liv och vad jag ska göra när jag kommer hem. Hon tror inte att jag kommer lyckas sluta att arbeta med hästar och tycker att jag ska utbilda mig, så att jag har på papper att jag kan, då blir det lite lättare. Hon tycker att jag förtjänar det. Jag misstänker att hon kanske har rätt.
Så hon erbjöd mig att gå en lärlingsutbildning här i Schweiz, hos henne. Utbildningen är treårig men det går nog att ordna så att jag kan hoppa över första året. Efter utbildningen är jag färdig ridlärare och alla hästar jag behöver kan jag låna av henne.
Så nu har jag återigen lite att tänka på. Det viktigaste är väl att bestämma mig för om jag skulle orka med två år till i Schweiz. Nummer två är att kolla på hur användbar utbildningen är i Sverige. Nummer tre blir att jämföra utbildningen med liknande svenska utbildningar. Redan nu kan jag nog säga att detta skulle nog vara det billigaste och mest praktiska alternativet för mig. Det har många fördelar och jag vet att jag skulle lära mig hur mycket som helst. Jag har redan lärt mig otroligt mycket här och det har hänt mycket med min ridning. Men just nu vill jag hem. Tack och lov så behöver jag inte bestämma mig på en gång.

1 kommentar:

  1. Ååh! Du är så fantastisk! Du får så mycket möjligheter hela tiden! Det vore ju toppen om utbildningen var användbar även i Sverige så du kunde komma hem och jobba efter de två åren! Men förstår samtidigt att det kanske skulle vara skönare att gå en utbildning i Sverige... Jag är mycket stolt över dig och önskar att jag vågade satsa på mina drömmar så som du satsar på dina! Du är helt klart en bra förebild! ^^

    SvaraRadera