Sidor

onsdag, april 04, 2012

Lektion idag

Idag red jag lektion för Barla, på Ára såklart. Det gick bra tycker jag, Ára har mer energi nu så det är lättare att jobba med henne. Hon bär sig bättre och lyssnar bättre. Idag jobbade vi på samlingen i tölten, först samla, samla, samla, sen några steg tölt, ner till skritt, upp i tölt igen osv. Viktigt i övningen är att hästen är rak (så den inte smiter undan samlingen) och att ryttarens händer är stilla (och absolut inte drar!) så att hästen för eftergift när den börjar samla sig ordentlig. Jobbigt? Jaaaa! Men det gick bra ändå. Jag måste som vanligt komma ihåg att andas men Barla försäkrade mig om att jag blivit bättre på det.

Jag red Undrun också, red henne förresten igår också och då var hon inte helt rolig. Jädrigt het och la sig på handen, riktigt hängde och det har hon inte gjort förut. Tydligen har hon varit ganska så vild förra veckan. Idag var hon bättre men hon måste få lätta på trycket en del innan hon blir trevlig. Jag lät henne helt enkelt springa på till att börja med. Tölten har blivit snabbare och när hon lugnat sig är den riktigt trevlig. Hon tjafsar mer med huvudet nu igen men jag kör min gamla vanliga taktik - är så stilla som möjligt så hon märker att det inte finns något att tjafsa om.

Jag har också hunnit med att longera och markarbeta lite och det blir nog mer av den varan imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar