Sidor

lördag, april 14, 2012

Något som stör mig

Kanske är jag gnällig och känslig men det stör mig verkligen när jag läser eller hör någon prata om hur de "hittar nya knappar", "lär sig knapparna" osv när de skriver eller talar om sina hästar och ridning. Det stör mig för att det liknar hästar vid maskiner. Jag vet att det bara är ett uttryck men jag tycker ändå att det avslöjar en hästsyn som jag inte riktigt kan komma överrens med.
Det stör mig också för att det representerar ett väldigt endimensionellt sätt att se på ridning. Trycker jag bara på rätt knapp så blir det rätt, nästa gång jag trycker på samma knapp så kommer jag få samma resultat. Ridning handlar om kommunikation och den måste vara ömsesidig för att det ska bli bra. Uttrycket att trycka på en knapp antyder en ensidig kommunikation och en tro på att dina och hästens förutsättningar är de samma från gång till gång. I verkligheten är varje ny framdelsvändning (eller vad det nu kan vara) en ny händelse och resultatet kan variera även om du gör likadant som sist.
Jag tycker helt enkelt att uttrycket förenklar och fördummar.

14 kommentarer:

  1. Antar att det var min blogg du läste och ja, för mig är det ett uttryck att beskriva något helt underbart. Att förstå hur i det här fallet en helt ny individ fungerar. Sorry om det "störde" dig, men det är mitt sätt att skriva och kommer så att förbli!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var din blogg jag läste men hade det bara varit där jag läst det så hade det nog inte stört mig så mycket. Kul att höra att det är för att beskriva något underbart. Tycker inte du behöver be om ursäkt för att det stör mig, jag tycker att du ska skriva som du vill.

      Radera
  2. Håller med Inga-Lill, det är ett uttryck som är vanligt att beskriva sin egen utveckling med sin häst. Hur man uttrycker sig på sin blogg måste vara helt upp till sig själv. Att du blir störd har du ju också rätt att uttrycka, det är ju din blogg. Jag tycker bara det är synd att det blir så himla allvarligt. Att några rader på nätet kan uppfattas fel har jag varit med om tidigare och det är så tråkigt, vi är alla olika och det måste vi nog ta hänsyn till annars är det nog bäst vi slutar att blogga/läsa och det vore väl riktigt illa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det är ett vanligt uttryck och det är väl det som stör mig. Jag tycker definitivt att folk får uttrycka sig hur de vill, jag beskrev bara hur jag uppfattar ett uttryck och varför jag inte gillar det. Jag vet inte om jag tycker att det är så himla allvarligt? Det var i alla fall inte menat så att alla nu ska känna sig oroliga för vad de skriver.

      Radera
  3. Det är väl inte allvarligt att någon stör sig på en sak? Och exakt som det är sagt så får ju alla skriva som de vill och uttrycka sig som de vill! Jag kan själv hålla med om hur Ylva tänkte när hon hörde uttrycket! För om man tänker till så brukar ju knappar sitta på maskiner och om man trycker på samma knapp så händer samma sak! Men jag antar att den som skrev så inte hade tänkt så långt! Ingen skada skedd alltså! Folk irriterar sig alltid på saker och diskussioner uppstår! Men är det inte det som livet är till för? Att dela med sig av sina tankar? =)

    SvaraRadera
  4. Hej Ylva!"
    Jag tror du tänker lite fel när det gäller "knapptryckarna". Det är som du säger bara ett uttryck och jag tror inte att "knapptryckarna" menar att deras hästar är maskiner utan att det bara är ett enklare sätt att säga att man letar efter (eller har funnit) något i sin ridning.
    Mordin

    SvaraRadera
  5. Jag har också svårt för det uttrycket, likaså när folk beskriver hästar som töltmoppar eller töltmaskiner. Vad som än egentligen menas så antyds en rätt tråkig djursyn, det är bara att trycka på ett par knappar så gör hästen rätt. Sen så innebär ju uttryck som "veta vika knappar man ska trycka på för att" och "trycka på någons knappar" ALDRIG något positivt, men det kanske är överkurs.

    SvaraRadera
  6. Snickesnack o ordvrängeri.
    Jag tror fortfarande inte att det är menat på det sättet.

    Moreran

    SvaraRadera
  7. Jag hade ingen aning om att detta var ett så hett ämne...

    SvaraRadera
  8. Haha jag var helt säker på att du menade mig, så jag har nu suttit och läst igenom massa blogginlägg från mina lektioner men jag hade inte skrivit det. Det kanske låter som det hänvisar till en maskin, men det är ett uttryck. Jag är helt säker på att jag sagt så efter någon ridning, men för det innebär inte att "knappen" sitter på samma plats varje gång. Jag har faktiskt oxå knappar *ler* Men iaf, jag tror att det är missförståndet i det hela som upprör människor. Jag brukar kalla mina vänner för "Pucko" men det innebär inte att jag tycker att dom är korkade utan tvärtom, att jag älskar dom otroligt mycket :) Saker å ting kan bli så 'hårt' på nätet, man får skriva vad man tycker och tänker men måste respektera att alla inte håller med en eller tycker likadant om samma sak.

    Oj, blev långt. Ikväll är det ridlektion för mig. Jag hoppas självklart att jag kan trycka på rätt knappar för att det ska gå bra eller jag kör ju mitt uttryck - hoppas att jag och hästen jag rider är på samma våglängd och förstår varandra för en bra lektion :)

    Btw Ylva, har du någon mailadress man kan nå dig på? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jag menade ganska många faktiskt...
      Jag menade INTE att de som använder uttrycket är puckon, det är uttrycket jag tycker är dumt. Två skilda saker.

      Hoppas ridlektionen går bra och tack för ett bra svar!

      Du kan nå mig på ylvish@hotmail.se

      Radera
  9. Kloka tankar Ylva, som alltid. Kram Lisa

    SvaraRadera
  10. Hej Ylva, verkar som ett känsligt ämne, jag tror att du har tryckt på fel knappar hi hi mvh Pelle sköt om dig !

    SvaraRadera
  11. "Det stör mig för att det liknar hästar vid maskiner" Säger det samma Ylva. Det känns inte rätt!!

    SvaraRadera