Sidor

måndag, februari 27, 2012

Ára rakad

När det är femton plusgrader och hästarna har hela vinterpälsen på då kan man inte rida för fullt. Så idag har jag rakat Ára. Jag är lite stolt eftersom det faktiskt är första gången jag rakat en häst. Men jag har bara rakat så det inte syns så det gör inget att jag inte direkt är proffs. Jag rakade alltså en sträng under magen och så hjälpte Barla mig med att raka under manen också. Så Ára ser fortfarande snygg ut och förhoppningsvis är hon lite svalare.
Idag var det lite slöridning med Ára eftersom vi körde stenhårt igår. Jag red med Lia och hade bett henne att hjälpa mig med vilket tempo jag ska rida i på tävlingen och hur snabbt (eller långsamt snarare) arbetstempo i tölt är. Så vi fick jobba hårt. Vi kollade traven också och Ára överraskade stort med att visa upp en trav hon hittills hållt hemlig för mig. Snabbt gick det och det var tryck i steget, jag blev riktigt glad. I traven var tipset att jag ska rida så fort som möjligt. Det är lite trixigt, rider jag för fort så går hon upp i tölt eller pass, jag kan inte pressa henne för mycket. Men överlag är jag väldigt nöjd. Det känns bra nu.

Skúmur verkar må bra idag men vi håller honom under lite extra uppsikt.

Annars så har jag fått en del rapporter från Saltvik idag. Skuggi är i livet och står på fältet och hänger. Skarpur var stor favorit på ridturen och Barla tycker att han är en jättefin häst. Så min smak är inte helt kass.

Nu ska jag försöka vila upp mig lite, gårdagen var en pärs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar