Sidor

onsdag, februari 08, 2012

Bodenarbeit

Idag var det dags för mig och Ára att få privatlektion av Barla. Barla visade hur jag kan jobba med Ára från marken för att få henne att gå på yttertygeln, få igenom böjning och i största allmänhet få henne att lyssna bättre på mig.
Vi jobbade på böjt spår och när hon böjde sig fint försökte vi få några steg i skänkelvikning, jag går vid bogen och använder min ytterhand som innerskänkel samtidigt som jag ser till att ha stadig kontakt på yttertygeln. Lätt kontakt på innertygeln. Mycket att tänka på på en gång men det gick helt ok. Så jag fick sitta upp och göra samma sak uppsuttet. Inte så himla enkelt. Höger varv gick fint men i vänster varv ignorerar hon yttertygeln och skjuter ut bogen så jag måste ha en mycket starkare kontakt på yttertygeln än vad jag vill. Sen gäller det att inte glömma att driva med innerskänkel, titta dit vi ska osv.
Barla sa något tänkvärt om det här med tygelkontakt som jag tänkte dela med mig av. Hon anser inte att ryttaren någonsin ska föra handen bakåt, dvs dra hästen i munnen. Hon menar att du kan hålla en väldigt starkt kontakt med hästens mun så länge handen inte förs bakåt. Hästen accepterar detta och lär sig att sluta gå emot och blir så småningom mjukare i munnen. En hand som drar kommer hästen däremot fortsätta att kämpa emot.
Läxa blir nu att varje gång jag ska rida Ára först göra dessa övningar från marken. Efter två veckor bör vi kunna se ordentliga resultat. Då hoppas vi att hon böjer sig fint och att jag inte behöver använda ett så starkt stöd på yttertygeln. Och att hon lyssnar bättre förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar