Sidor

måndag, februari 20, 2012

Sportlov

Nu är det sportlov här och det betyder ingen ridskola, vilket i sin tur betyder att jag har många hästar att jobba med.

Jag longerade Dimmblá och Max. Båda ska vara med på istölten men Dimmblás matte är i alperna nu och Max är ju Ursinas häst och hon är på Island nu.
Jag longerade även Skúmur, en av ridskolehästarna. Det gick långsamt kan jag säga...

Jag tog en kort tur på Hámingja. Hon är härlig, pigg och framåt och mjuk och fin. Hon har jättefin galopp och lätt för fattningarna så vi galloperade en del. På Ára är jag ju inte direkt bortskämd med galoppen, hon har en riktigt trist femgångsgalopp. Men ibland i uppförsbacke så får vi till det.
Ára var jag riktigt irriterad på i början av turen. Hon lyssnade dåligt, töltade dåligt, inget var bra. Sen så skärpte jag till mig. Jag slutade förvänta mig att att hon skulle tölta fint utan att jag bad henne om det. Det går ju inte att bara driva på utan att ha en klar bild av vad du ber om och hoppas att hästen på något sätt ska reda ut det själv. När jag också arbetade lite och talade om vad jag förväntade mig så gick det helt plötsligt mycket bättre. Vi red på i ett högre tempo än vanligt och takten var ren. När jag bad henne öka så gjorde hon det så fint. Jag skäms lite för att jag var irriterad på henne när felet var mitt, det hade hon inte förtjänat. Hon gör sitt bästa. När jag ber henne om något så levererar hon. En härlig känsla.
Jag red Undrun också, på ridbanan. Jag började från marken och hon var riktigt irriterad och väldigt tjafsig med bettet. Ett tag var hon ju bättre men nu har det blivit värre igen. Fokus idag var att hon skulle gå fram ordentligt till bettet, länga halsen och vara lite lugn. Vi töltade en del och då var hon spänd och slängde med huvudet. Jag satt still, drev något och höll en lugn och stadig hand, väntade på att hon skulle lugna sig helt enkelt. Och det gjorde hon naturligtvis och då fick det vara nog för idag.

Imorgon sköter jag stallet själv så jag tror inte jag hinner med att jobba med lika många hästar innan dagen är slut.

2 kommentarer:

  1. Och här kände jag sååå mycket för att dra fram min dåliga humor å säga att de e bra att hästarna är så smarta, så de fattar galoppen! ;D Ha ha ha... Jag är såå rolig! ;D

    SvaraRadera
  2. Haha, helt ärligt, du är ganska kul... ;)

    SvaraRadera