Sidor

fredag, februari 10, 2012

Boots igen

Idag fuskade jag och red Ára med boots igen. Först tyckte jag inte att det gjorde någon större skillnad men när jag gasade på lite kändes det och jag kunde glida lite mer än vanligt. Sådant kan man ju vara värd på en fredag. Vi lyckades rida tölt på helt lösa tyglar i ett högre tempo än vanligt, det var helt underbart. Naturligtvis så måste jag ju fortfarande rida men det känns väldigt lyxigt att inte behöva använda tyglarna. Läxan gick också bättre idag.

På seminariet förra helgen fick vi ta del av en studie som gjorts om användningen av boots och hur det påverkar hästens aktion. Studien gjordes utan boots, med 170 grams boots och med 280 grams. Bootsen ökade aktionen, i kort tölt gav de olika vikterna samma effekt men i högre tempo gav den tyngre vikten en högre aktion. Värt att tänka på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar