Sidor

lördag, februari 04, 2012

Zuchtseminar

Idag har har jag spenderat dagen på Tierspital i Zürich (dvs djursjukhuset), den schweiziska islandshästföreningen hade ordnat en mycket intressant dag med föreläsningar och seminarier. Jag förstod förvånansvärt mycket, alla utom en föreläsare pratade "vanlig" tyska. Mycket bra språkövning.
Jag tänkte lite kort spalta upp vad som togs upp under dagen för att senare skriva lite utförligare inlägg om de olika ämnena. Skriver jag om allt i ett inlägg så tvivlar jag på att någon orkar läsa allt.

- Eksem, orsak och utvecklingen av ett vaccin som förhoppningsvis fungerar.
- Hovmekanism, hornbildning i hoven mm. Här förstod jag tyvärr inte mycket då föreläsningen hölls på switzerdutch.
- Gångartsskoning, forskningsresultat och risker.
- Skador och sjukdomar hos islandshästar.

Vi fick även observera en häst på löpband, i skritt, för att kunna analysera hur den rör sig, och vi fick se hovar och ben men muskler, senor mm och hur de fungerar. Mycket intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar