Sidor

onsdag, februari 29, 2012

Förberedelser

Nu är det mycket som händer här och framför allt så är det uppladdning inför helgens tävling som gäller.
Igår kväll var jag och Lia och rekade tävlingsplatsen så att jag ska kunna känna mig lite lugnare på lördag och redan veta vart allt finns. Det kändes bra och nu är jag riktigt taggad.

Jag och Ára har varit ut med Barla både idag och igår och finslipat lite, kollat av tempo och att allt fungerar. Barla tycker det ser bra ut, till och med arbetstölten, så jag känner mig nöjd. Fick höra att jag gjort ett bra jobb, både med hästen och med mig själv. Nu sitter jag ner i sadeln för det mesta och inte tvärtom.
Det jag ska tänka på inför tävlingen är att hålla korta tyglar (då kan jag göra mer utan att det syns), sitta ner och luta mig lite bakåt, driva och se till att hon inte börjar hänga i handen och inte glömma bort att jag kan rida. Ja och så att ha roligt förstås.
Men just nu känns det bra. Det går bra att rida och jag känner mig säker på att Ára gör sitt bästa om jag ber henne.

Något som känns minst lika roligt som tävlingen är att vi efter tävlingen ska börja jobba med Áras pass, det ska bli jättekul!

Annars så har jag ridit Undrun en del denna vecka och hon är som dynamit, I like it! Det är ett sånt tryck i henne och det gäller att hela tiden balansera lite, lätta lagom mycket på trycket så det inte kokar över men inte låta henne bara rusa iväg. När vi hittat balansen så töltar hon jättefint och ibland också i högre tempo men då hetsar hon lätt upp sig och vill slå över i galopp.  Men överlag så går hon bättre och bättre och accepterar mer att jag inverkar i tölten utan att hon ilsknar till eller börjar stressa. Jag vet att en del tycker att hon är jobbig, för att man hela tiden måste balansera och trixa, det går inte att bara säga till, men jag älskar det. Vore jag rik så skulle jag utan tvekan ta med mig henne hem.

1 kommentar: