Sidor

fredag, februari 19, 2010

En bra dag

Idag känns det som om allt gått bra!
Jag red Ofeigur och Lilly red Moldi så att vi fick en erfaren häst som sällskap. Ofeigur var pigg och gick framåt utan att tveka. Han gick till och med först när Moldi blev rädd för något och kastade sig. Han lyssnade bra också så jag är mycket nöjd med honom.

Ari var jättefin idag och töltade i en mycket trevlig form. Jag lekte lite med tempoväxlingar vilket ledde till att Lilly och Thor hamnade på efterkälken.

Ceasar och jag red ut själva och vi såg mycket läskiga saker, jag fick kliva av och leda honom en bit. Vi red dock förbi på samma ställe på hemvägen och då gick det bra. Vi mötte även bilar utan att han reagerade häftigt men jag klev ändå av innan mötena. Så Ceasar var också duktig.

Ljuflingur jobbade jag i rundvolten från marken idag. Stanna, svänga och rygga. Springa med mig var däremot otäckt.
Vi avslutade med att jobba utanför rundvolten på samma sätt som Benni gör i sin inridningsvideo. Ungefär så som jag brukar jobba hästarna i öppna från marken fastän man gör det på utsidan av ett runt staket istället för på insidan av ett fyrkantigt. Ljuflingur förstod snabbt vad som väntades av honom och vi var båda nöjda när vi avslutade. Jag drog av tränset (vi var ju redan i hagen) och sen stod vi och mös ett tag. När jag gick så följde han med mig. Det tycker jag är ett bra betyg på vårt träningspass. Uppenbarligen trivs han med att jobba med mig och det är mycket viktigt.

Odinn ledde jag i grimma idag. Jag hade egentligen bara tänkt ta på grimman men det blev så att vi körde på och det fungerade jättebra. Nu förstod han vad lite tryck i grimman betyder och han följde snällt med. Jag lyfte även framhovarna och det var helt okej tyckte Odinn. Jag är jättestolt över honom!

Lilly jobbade med Gauti och Bangsi och det gick bra med båda idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar