Sidor

onsdag, februari 17, 2010

Minnen från min ridskoletid

När jag pratade med Lilly och Åsa idag så berättade jag om en av mina favorithästar på ridskolan, ett russ som heter Banér. Lilly blev genast nyfiken och det visade sig att hon ridit på samma ridskola och också ridit Banér! (Om än några år senare) Han var tydligen inte alls lika pigg längre vilket är förståeligt men lite tråkigt. Det var ju det jag gillade med honom, det var alltid fart och fläkt. Lilly och jag gick genast igenom ridskolehästar för att se vilka som fanns kvar från min tid och det var tyvärr några stycken. Jag skriver tyvärr eftersom de är gamla och varit på ridskolan länge, tycker de behöver (och förtjänar!) lite vila.
I vilket fall är det roligt att Lilly ridit på samma ridskola som jag, världen är bra liten.
Bilden på Banér har jag lånat från Järfälla Ryttarförenings hemsida.

Åter till nutiden! Ari kändes väldigt mjuk och fin idag. Nu slappnar han av och kommer ner i form, väldigt skönt. Han har ju haft väldigt bråttom annars. Tölten verkligen flyter fram och jag och Lilly kan rida bredvid varandra och prata.
Vi gav oss ut med Ymir och Ofeigur idag. Vi tog sadlarna och allt i bilen och gjorde i ordning dem vid Alvaret istället för att ta hem dem. Först red jag på Ofeigur och Lilly jobbade Ymir från marken och sen red hon Ymir och jag jobbade med Ofeigur från marken. Ofeigur var tveksam och osäker när jag satt på, ville inte riktigt gå fram. Så har han ju inte varit förut men det känns som om han är en fegis som känner sig säkrare när han vet att jag är med, dvs när han kan se mig på marken. För Lilly och Ymir såg det ut att gå bra. Båda hästarna är ju ganska gröna och jag tror att de behöver ha någon erfaren häst med sig som sällskap. Jag tror det skulle vara väldigt nyttigt för Ofeigur att gå som handhäst.
Försökte löslongera Gauti i rundvolten med sällskap. Tanken var att Gauti skulle känna sig säkrare och förstå bättre när han hade en häst som kan det här med longering med sig. Så vi provade med Ceasar först. Gauti hoppade på honom och det blev bråk. Så vi bytte och provade med Ljuflingur men det gick inte heller. Ganska oväntat, de går tillsammans och Gauti brukar verka lugn och snäll mot de andra. Så vi gav upp och jag jobbade på att leda honom istället, något som gick mycket bättre än igår så överlag var han duktig ändå.
Sen myste vi med hingstarna och då hände något roligt. Jag fick helt plötsligt klappa och mysa med Draumur! Han har annars varit så skygg men nu gick det helt plötsligt bra. Jag har sett att han blivit lite nyfiken på sistone när vi varit i hagen och fixat men det här var ändå oväntat.
Så jag är nöjd med dagen.

6 kommentarer:

  1. jag har också ridit på den ridskolan, men det var långt innan. De hade ett gäng islandshästar, jag red en skimmel som hette Harry.

    SvaraRadera
  2. Som sagt var, världen är allt bra liten!

    SvaraRadera
  3. Även jag har ridit där i ca 25 år. Eva och jag har mailat om lite hästar som vi minns. Jag kom in där efter att Islandshästarna börjat försvinna. På min ponny tid fanns där Goliat, Glimrick, Russi, Sampo mfl. När jag hade gått över till storhäst då kom Banér, Bassi mfl in i ponny stallet. Men då red jag på storhästarna Robinson, Mr X, Galloway mfl.

    SvaraRadera
  4. Goliat kommer jag ihåg! Han var där när jag började! Jag slutade innan det var dags att gå över till storhäst.

    SvaraRadera
  5. Oh, ja Glimrick och Russi! Två av ponnyn:s som jag kommer ihåg. Järflla ryttarsällskap skulle egentligen göra en nostalgiblogg för oss "gamlingar". Man kanske skulle föreslå det.

    SvaraRadera
  6. Det vore ju något, med flera olika bloggare som kan berätta om sina favoriter!

    SvaraRadera