Sidor

tisdag, februari 09, 2010

Nya hästar

Idag tittade vi på Benni Lindahls film Inridning och den var ruskigt bra. Väldigt pedagogisk och tydlig och ett bra och enkelt sätt att jobba med hästar. Det är fantastiskt att se hur mjuk och tydlig han är mot hästen hela tiden, allt för att hästen ska trivas och tycka att det är roligt, något som är en förutsättning för att hästen ska lära sig. Jag blev ialla fall väldigt inspirerad.

Annars så red jag ute på Ari och Thor i tur och ordning. Thor och jag mötte sopbilen och det gick jättebra, han tittade bara lite på den.

Efter lunch kom medryttaren igen och Tove skulle hålla lektion för henne, Lily och mig så vi hämtade hästar på Alvaret. Vi hämtade Moldi, Vidar, Ofeigur och så skulle vi ha Ymir också. Men han var så långt bort så vi tog Vindur istället. Moldi och Vidar är gamla turhästar så de fick medryttaren och Lily rida, syftet med lektionen var att de skulle få lite kläm på det här med att rida islandshäst. Jag red på Ofeigur som är inriden men inte mycket riden. Honom var det fart på! Han lyssnade inte jättebra och framförallt hade han problem med svängarna så det ska vi öva på från marken. Men pigg var han, och ganska rolig.
Sen red jag Vindur medan de andra red tillbaka sina hästar till Alvaret. Han kastade sig iväg så fort jag kom upp och jag höll på att tappa balansen. Han var jättestressad och det tog ett tag innan han lugnade sig. Men då var han fin. Mjuk i munnen och med stora rörelser. Han har blivit ryckt i munnen och är väldigt rädd om sin mun vilket gör honom stressad vid ridning. När han lugnat sig så provade jag tölten och traven lite också.

Sen så har vi klappat och fixat lite med småhingstarna också, naturligtvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar