Sidor

söndag, februari 07, 2010

Slagsmål idag

Idag skulle vi ha rullat ut hö till hästarna på Alvaret igen men bonden som kör dit rullarna var bortrest så det blir imorgon istället.

Jag har ridit både Thor och Ari, som vanligt. Tove red ut på Ceasar efter Ari och det gick jättebra. Ceasar var väldigt duktig.
Ljuflingur var bara för mig att gå fram och ta idag, plus att han var mycket lugnare när jag hanterade honom, skönt! När jag släppte ut honom i hagen ville han fortsätta vara med mig och bli kliad och myst med. Jag red honom i paddocken och han lyssnade jättefint trots att världens slagsmål pågick i hagen bredvid. Vi släppte ut Thor till småhingstarna i hopp om att han kunde gå där nu när de inte kan se stona längre men tji fick vi. Bangsi attackerade honom och det blev världens slagsmål, de låg ner och slogs ett tag! Så Thor fick gå tillbaka till sin lilla fålla.

Jag satte grimma på både Gauti och Bangsi idag och det gick bra. Smörade lite för Draumur och fick faktiskt komma fram och klappa lite på halsen. Han är oerhört reserverad och misstänksam.
Jag tycker det är roligt att hantera de mer eller mindre otämjda hästarna, jag gillar att behöva tänka på vad jag gör och hur jag rör mig. Det är utmanande att försöka tolka hästens kroppspråk och minspel. Det är något magiskt över samspelet mellan dig och hästen när ni båda lägger märke till de minsta signalerna ni skickar ut. Det handlar om känsla, timing och uppmärksamhet. Att vara här och nu.

Annars så har det kommit en till praktikant, från ett djurgymnasium i Stockholm, hon verkar trevlig.

1 kommentar: