Sidor

fredag, februari 05, 2010

Lite blandat

Igår matade vi hästarna på Alvaret. Vi rullade ut tre stora hö-rullar och ställde också ut halm till dem att knapra på. Sen så öppnade vi nya ensilage-balar till stona med föl. De kan gå hem till gården för att dricka vatten men istället för att göra det så gräver de små, små gropar som det kommer upp vatten ur. Sen står de där och dricker. Helt fantastiskt.

Sen red jag ut på Ari, han var pigg minst sagt. Försöker smyg-öka tempot hela tiden. Men han kan ta en förhållning så det var en trevlig tur.

Thor red jag i paddocken då han har stuckit ute så jag väntar tills jag får sällskap när jag rider ut första gången på honom.

Sen blev det inte så mycket mer, tyvärr.

Idag har en tjej som kanske ska hjälpa till att rida turridningshästarna i vår varit här. Så jag och Tove red hem två hästar från Alvaret (inte så långt som det låter) och så red vi ut allihop. Tove på Ari, jag på Thor, Åsa på Moldi och tjejen (kommer inte ihåg vad hon heter) på Vidar. Thor uppförde sig fint, gnäggade lite och bar sig åt men slutade när han blev tillsagd. Han visade inga tendenser till att dra så det var skönt. Nu kan vi nog ge oss ut själva.

När tjejen hade åkt tog jag ut Ceasar på en promenad, längre än förut så att han kunde se sig lite omkring. Han är så himla snäll och gullig, går så snällt bakom och stannar på kommando.


Efter det så hängde jag med småhingstarna ett tag. Flera av dem behöver tämjas. Jag lyckades få klappa lilla Gauti på halsen utan att han backade men man får vara lite försiktig.

Jag hade inga problem med att fånga Ljuflingur idag (vilket var helt omöjligt häromdagen) men eftersom det gick så bra så nöjde jag mig med att leda honom lite och sätta på grimman några gånger. Ljuflingur är inriden och en av de hästarna som jag longerades på. Han ser förmodligen dåligt på ena ögat och är lite hispig av det.


3 kommentarer:

  1. Vad kul att höra hur det går för dig! Jag har vart nyfiken hela veckan men inte haft tid att kolla innan. Det låter som ett bra ställe du hamnat på! kramar

    SvaraRadera
  2. Låter som om du har det toppenbra. Har du en kamera med dig? Är så nyfiken och vill se bilder

    SvaraRadera
  3. Självklart har jag kamera, ska försöka ta med mig den ut lite mer bara...

    SvaraRadera