Sidor

torsdag, februari 18, 2010

Krångel

Idag har det varit mycket krångel. Vi skulle rida ut allihop och ha Ofeigur som handhäst så vi packade in sadlar mm i bilen och åkte bort till Alvaret. Men där fanns inga hästar. Så vi åkte bort till stona och där var de minsann allihop, mumsade ensilage och var nöjda. De hade helt sprängt grinden mellan hagarna. Så vi hämtade våra hästar och gick till stallet. Själva ridturen gick bra, Ofeigur förstod mot slutet vad som förväntades av honom. Jag red Ymir och han kändes verkligen fin. Han är liten men kändes stor! Han har stora rörelser, väldigt nära till tölten och bär sig väldigt väl under ryttare. Ymir är nio men väldigt sporadiskt riden och tanken är att han ska kunna gå med på turridning i sommar.

Ljuflingur och jag red ut med Ceasar och Lilly som sällskap fast Lilly gick. Ceasar är ju under inridning och Lilly har inte ännu den erfarenheten som krävs för att kunna rida honom. På ett ställe lämnade vi dem bakom och galopperade glatt iväg i snön. Jag hade bara tänkt mig trav men Flingan bjöd så fint på galoppen så jag hängde på, det var roligt!
När vi saktat ner fick han dock syn på något otäckt och kastade sig om och drog! Men han hann bara några språng, han stannade snällt när jag sa till. Det var väldigt skönt, nu vet jag att han går att stoppa om något händer. Vi väntade på de andra och gick sen försiktigt förbi det otäcka.
På hemvägen blev Ceasar rädd för något och börjar springa bakom oss. Jag såg som tur var detta före Ljuflingur så jag gjorde halt och satt av snabbt som sjutton. Jag höll honom utan problem när Ceasar och Lilly rusade förbi, jag trodde att Lilly skulle tappa Ceasar men hon lyckades stoppa honom och vi kunde promenera hem i lugn takt.

När vi kom tillbaka satte Lilly på Bangsi grimman i hagen och hon hann knappt blinka innan han hade slitit sig. Vi lyckades få in honom i ett hörn och fånga honom men han slet sig igen. Till slut lyckades vi lura in honom i rundvolten och hon jobbade en stund med honom där.

Dessutom var vi tvugna att laga rundvolten idag då de små terroristerna gjort sitt bästa för förstöra den. (Rundvolten står i hingsthagen och de gillar att bryta sig in i den)

Så det var mycket som inte gick som det skulle idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar