Sidor

tisdag, april 20, 2010

Besök hos equiterapeut och tandläkare

Förmiddagen idag spenderades ute på Alvaret, letandes efter hästar. Efter att ha traskat runt i två timmar så hittade vi faktiskt alla vi skulle ha. Vi kollade även av hull och allmänstatus på de hästar vi inte sett på några dagar.

På eftermiddagen blev det en del åkande. Först åkte vi till banan med Jói (Toves tävlingshäst) och Dís (Mys tävlingshäst, stamboksfört sto efter Ari). Jag fick rida Dís till att börja med och på henne var det fart. Jag satt mest och försökte få henne att gå långsammare. Hon gick inget vidare alls och Jói gick ojämnt så vi bytte så att Tove fick se hur Jói gick och hur Dís kändes. Till min stora lättnad så tyckte Tove att hon inte lyssnade alls på tygeltag och hon gick inte bättre än med mig så det var inte mig det var fel på. Sen körde vi vidare bort till Birger (equiterapeut, tandläkare mm) och lämnade Dís och Jói och så åkte vi och hämtade Ymir.
Ymir har ju varit lite halt och hade en svullnad vid ena knäet som vi borde ha märkt själva, Birger knäckte även till hans knän.
Jói fick sina tänder kollade och fixade och sen kände Birger igenom honom men hittade inget. Så vi sprang med honom och Tove fick även visa honom riden men Birger trodde att det möjligtvis var lite träningsvärk bara.
Dís blev kollad i munnen och tänderna på ena sidan i överkäken var nästan helt nedslitna, jag fick sticka in handen och känna. Detta kan ju förklara hur hon kändes i munnen när vi red. Sen så tog vi av skorna på henne fram också då hon var verkad i en väldigt brant vinkel och hade jättehöga trakter. Strålen var flera centimeter över marken.

En av Birgers hästar hade fölat för två dagar sen, ett jättegulligt litet hingstföl var det! Det sprang under sin mammas mage med världens fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar