Sidor

onsdag, april 07, 2010

Egensinnig häst

Idag var Ofeigur värre än igår. Igår sparkade han till rejält när han inte ville gå först, man vill inte rida för nära oss! Idag så hade han mer energi (ja ännu mer) och studsade iväg och stressade upp stackars Vindur som var med. Efter ett tag red vi om och red först och då började han trilskas! Men fram gick han till slut i alla fall. Jag har börjat rida honom med ett jättelångt spö, det är skitbra. Då kan jag lätt peta till honom på rumpan när han gör dumheter. Med ett kortare spö måste jag göra en större rörelse och det är svårare att vara försiktig med det. Jag vill inte slå honom, bara peta lite så han går framåt.
Eftersom Ofeigur fortfarande håller på och tjafsar trots att jag ridit honom ett tag nu så har vi bestämt oss för att gå igenom honom ordentligt. Som tur var kommer en riktig hästkarl som både kan tänder och resten av kroppen imorgon. Sen så ska vi nog sko honom imorgon också.

Ymers hovar är så dåliga nu så jag har inte ridit honom.

Jag löslongerade Thor igår och det var riktigt kul. Han var så uppmärksam och sprang på bra och så har det inte varit när jag gjort det tidigare. Idag red vi ut med Tove och Jói. Thor kändes väldigt stel och han blir öm av att ridas på hårt underlag. Men han ska också skos imorgon. Positivt är att han blivit mer framåt i ridningen nu, kan kanske vara vårkänslor som spökar.

Jag har nog glömt att skriva att lilla Odinn har blivit jättehalt. I förrgår kom han hoppande på tre ben. Ena frambenet är nu jättesvullet så han har nog fått in en tagg (mycket slånbärsbuskar här) men vi kan inte hitta den. Så nu hoppas vi på att det spricker snart annars måste vi nog åka in till ATG med honom. Som tur är så är han tam och går att leda i grimma i alla fall men det är inte kul att behöva ta in en så ung och ohanterad häst ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar