Sidor

söndag, april 11, 2010

Mycket avsuttet arbete

Idag har jag varit effektiv och jobbat med alla hästar plus en av Toves.

Ari och jag jobbade i paddocken och lyckades faktiskt upprepa succén från förra gången. Vi jobbade på likadant som sist fast jag fortsatte jobba honom ett tag längre när han var lugn och fin och i form. Imorgon blir det nog longering för vi höll på längre än vad han är van vid.

Thor longerade jag med dubbla linor och det var underbart att se hur tjusig han är när han kortar upp sig och bär sig mer på bakbenen. Jobbade honom ställd inåt så han fick jobba ordentligt med bakbenen. I ena varvet töltade han bara till en början men efter ett tag så kom traven.

Ymir och jag tog en promenad/ springtur, han ska bli skodd imorgon så då kan jag förhoppningsvis rida igen. Han verkade glad att få komma ut idag i alla fall. De andra hästarna är ganska elaka mot honom så jag tycker lite synd om honom.

Hektor går fram mer villigt i longering nu och är mycket mer fokuserad. Vi övade lite på halt från marken och jobbade även lite runt rundvolten. Han förstod snabbt vad som förväntades och skötte sig fint. Jag jobbar runt rundvolten med hästen ställd inåt och på flera spår, i bästa fall blir det öppna på volt. Jag går på insidan av hästen, strax bakom sadelgjorden. Detta är en bra övning som öppnar upp för tölten. Dessutom funkar den bra för att öva in one-rein-stop.

Efter det red jag Piltur för första gången. Jag red i paddocken och fortsatte med det som Tove jobbar med på honom; att takta mot tölten. Det gick så där.

Jag avslutade dagen med att ge mig ut på en promenad med Ofeigur. Jag hade repgrimma på Ofeigur för jag ville prova att få honom att gå framför mig, helst ställd lätt mot mig. Ofeigur är en intelligent och uppmärksam häst så han förstår snabbt vad jag vill. Däremot vill han inte alltid samma sak. Han vill inte gå först. Så det var lite tjafs i början. Man måste vara mycket koncentrerad med Ofeigur så man inte låter honom komma undan med något för att man tänker på annat. Han är en ganska tuff häst. Men han gick snällt framför mig efter ett tag. Naturligtvis gick det jättebra på hemvägen, då sprang vi till och med. Så jag vände bortåt igen och skickade honom framför mig och det gick fint då med. Vi ryggade även en del och övade halter.
Tillbaka i stallet skickade jag in honom genom dörren medan jag stannade och höll upp den (det blåste något fruktansvärt). Väl inne stannade han snällt och väntade på mig när jag stängde dörren bakom oss. När jag började jobba med honom gick han inte in i stallet med mig om inte någon hjälpte till med att smacka och putta bakom. Så visst går det framåt.
Jag tycker det är roligt att jobba med Ofeigur, han är så uppmärksam och känslig. Jag gillar att han kräver att jag är skärpt och med hela tiden. Jag lär mig mycket av att interagera med honom.

Jag skrev ju igår att det är nyttigt att se sig själv rida så jag känner att jag borde skriva något om vad jag tyckte om hur jag red på filmen från banan. Första tanken är att jag rider väldigt prydligt. Ibland känner jag mig lite "hej och hå" och tycker jag rider som en cowboy men det gör jag alltså inte. Jag sitter rakt upp och ner och ser inte ut att göra något särskilt. I traven tyckte jag att jag hamnade lite bakåt, att jag alltså inte var riktigt med hästen utan var lite efter. Men det var inte alls särskilt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar