Sidor

lördag, april 17, 2010

Snabbvisit på Strömsholm

Nu har det varit mycket så jag har inte hunnit/orkat blogga.

Mina ridlektioner har varit en succé och jag fick blommor sista dagen. Det var jätteroligt att hålla lektion och jag tycker verkligen att min elev var duktig. Det var så härligt att se hur det var hon som bestämde vart de skulle gå och i vilket tempo nu sista dagen. Det var också roligt att se hur hon sög i sig all kunskap och observerade hur jag gjorde och gjorde likadant. Hon snappade snabbt upp hur jag fick hästarna att flytta på sig när vi skulle in i hagen och de stod i vägen. Mamman undrade om jag skulle vara här i sommar och hålla ridlektioner, de kommer tillbaka till Öland då och att få rida här igen var tydligen på toppen av önskelistan nu. Det var mycket roligt att höra och det kändes faktiskt tråkigt att jag inte kommer vara här då.

Efter lektionen i fredags åkte vi upp till Stockholm med hästtransport och allt. Vi stannade över natten och åkte sedan iväg till Strömsholm för att hämta Dís som en av de tidigare praktikanterna har fått låna under sin utbildning. Väl där passade vi på att smita in en stund på hingstshowen. Det var många fina hästar men jag tyckte att många av dem var väldigt kraftiga och såg lite tunga ut i kroppen. Jag blev förvånad då jag trodde att idealet nu för tiden var en ganska spinkig sporthäst. Kanske är jag bara så van att se Ari, som är väldigt slimmad nu, så att det som förut kändes som en normalbyggd hingst nu uppfattas som tung.
Jag måste säga att jag blev väldigt betryckt över att se hur hästarna har det på Strömsholm. De går en och en eller två och två i små, små fållor för att sedan stå uppstallade på natten. Fullkomligt bedrövlig hästhållning. Jag tycker det är så förskräckligt att jag känner mig tveksam till om jag skulle vilja gå där själv. Jag menar vilken stackars häst skulle jag plåga genom detta? Sådana förhållanden gör att risken att hästen utvecklar sterotypier är väldigt stor, beteenden som du kanske aldrig får bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar