Sidor

måndag, april 05, 2010

Sista dagen på påsken

Igår red jag Ofeigur med på turridningen så idag blev det bara lite longering. Det var tufft för honom igår, stackarn var helt slut! Mest var det nog psykiskt tror jag. Han är 100% koncentrerad hela tiden och jättekänslig så det tog nog på krafterna att vara ute i en och en halv timme. Han uppförde sig i alla fint, skuttade bara till vid ett tillfälle. Det gick till och med att reglera tempot lite och rida långsammare. Men det här med att gå på led förstod han inte alls utan ville helst om hela tiden. Jag gillar Ofeigur, han är pigg, känslig och jättesöt. Det går liksom inte att låta bli att gilla honom. Men han är nog inget för de harhjärtade.

Hektor longerade jag både idag och igår, idag blev det med sadel och träns också. Han är lite trög att få fart på och lyssnar emellanåt lite dåligt men det känns som om det börjar bli bättre.

Thor red jag ut igår, red mycket tempoväxlingar i trav och en del tölt. Idag red vi i paddocken, mest trav på volt. Han behöver böja sig och mjukas upp. Han har dessutom ibland svårt att hålla traven runt hela volten utan slår upp i tölt ibland, men det gick bra idag. Övade lite galoppfattningar också men det gick så där, det måste vi öva mer på.

Jag hjälpte Tove med Draumur idag också, hon hade tänkte koppla loss oss och låta mig rida själv idag. Men Draumur var väldigt pigg idag och bockade faktiskt en gång med mig så vi lät det vara till nästa gång. Det var första gången han gjort något sådant under ryttare. Fast det var en pytte-bockning, inget allvarligt.

1 kommentar:

  1. Kan tänka mig att känsliga hästar blir mentalt slut som du säger, härligt med påsk annars :)

    SvaraRadera