Sidor

lördag, april 03, 2010

Turridnings dags

Igår var det dags för årets första turridning och idag var det en tur också. Sen kommer det turryttare imorgon också. Så nu blir det svårt att hinna med träningshästarna som vanligt. Turridningen tar nämligen lite tid med allt fixandet. Ritten tar ungefär en och en halv timme men sen tar det närmre en timme att prata med folket och göra i ordning hästarna. Plus att man dagen innan måste hämta hem hästar från Alvaret också och det kan ta tid, det är stort!

Igår red jag Ymir med på turen och han var jätteduktig! Han blandade gångarterna friskt när underlaget blev lite sämre eller det gick lite för fort för honom men det blev lite ren tölt också. Han lyssnar lite dåligt på förhållande tygelhjälper så det måste vi jobba mer på. Han gick i alla fall snällt på Alvaret utan att hitta på något hyss vilket var viktigast. Det är ju trots allt deras hage vi rider i.
Efter turen gick jag ut på Alvaret och hämtade hem Hektor och Ofeigur. Det var jättehärligt att promenera där ute och se alla hästarna och vilka som går med vilka. Hästarna håller inte ihop i en stor flock utan bildar små familje-flockar. Ofeigur gick med Harka, Freyja, Snörp, Örk och lilla Prinsessa och två ungston. Han var gullig och kom fram när han såg mig.
Väl hemma longerade jag Ofeigur och jobbade lite på utsidan av rundvolten också. Longering gick bra men det andra var lite svårt att förstå tyckte han. Men han verkar verkligen försöka att förstå vad jag vill.

Idag var det lite påskledigt och många hästar att hämta innan turridningen så det blev faktiskt bara turridning. Jag red Snörp och hon var sååå seg. Det gjorde i och för sig inget, blev lite lagom lugnt tempo på turen.

Jag har förresten fått ett påskägg idag!

2 kommentarer: