Sidor

lördag, april 24, 2010

Toppen dag!

Idag har det varit turridning i det vackra vädret. Bara solsken och nästan ingen vind. Det var helt underbart att rida ute på Alvaret.

Innan turridningen provade jag en häst som går här som de blivit erbjudna att köpa. Förhoppningen är att han skulle kunna fungera på turridningen. När vi tog hem honom igår så var han jättestirrig så jag misstänkte att han kanske inte var så kul, därför provade jag honom i paddocken. Han var jättetrevlig! Jättefin och mjuk i munnen, lättväxlad och villig men lätt att kontrollera. Inte en häst för nybörjare kanske men jag tror att nästan alla som kan rida skulle uppskatta honom.

Jag provade att rida Ofeigur med hackamore idag och Tove tyckte att det såg bättre ut, han verkade mindre irriterad. Och visst, han tjafsade faktiskt inte alls, inte ens när vi red om och red i förväg. Han lyssnade dock sämre på förhållningar men det kan nog vara en träningssak. Vi ska i alla fall prova att rida på det igen.

Thor och jag hade en toppentur idag! Vi har kommit till den punkten att jag ofta tycker att han vinglar fram och inte går rakt. (Igår höll vi faktiskt på att styra rakt in i ett träd då jag försökte räta upp honom med alldeles för mycket hjälper) Detta drabbar ett ekipage när hästen har blivit så uppmärksam och känslig att den reagerar på minsta lilla ryttaren gör men ryttaren inte riktigt har hunnit få tillräcklig kontroll på sig själv. Så idag skärpte jag till mig, red rakt och tänkte efter på allt jag gjorde. Thor gick rakt när jag ville, i öppna när jag ville och i det tempo jag ville. Jag kunde reglera tempot med hjälp av andningen, det ni! Fattade båda galopperna från skritt (det blev väl något travsteg emellan) och bröt av genom att andas ut genom munnen. En helt underbar tur helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar