Sidor

tisdag, april 13, 2010

Tisdag

Igår hjälpte en av praktikanterna mig med Hektor så att jag kunde sitta upp. Hon höll honom när jag satt upp och ledde runt honom när jag väl var uppe. Det är guld värt att ha en bra medhjälpare när man rider in hästar. Jag provade att göra one-rein-stop från ryggen och det fungerade! Han var helt enkelt jätteduktig så snart kan jag nog rida själv. Viktigast är ju att han stannar när jag vill först.

Ofeigur

Jag markarbetade Ofeigur igår igen, han och Ymir fick skor fram också. Ofeigur börjar bli väluppfostrad nu så det har gett resultat. Idag red vi ut tillsammans och Ofeigur var som vanligt väldigt framåt och hade svårt att skritta långsamt. Han lyssnar dessutom lite dåligt när man ska sakta ner från trav. Jag pressade honom inte genom att rida först idag.

Ymir

Ymir är fortfarande inte bra, trots skor fram, så jag släppte ut honom på Alvaret idag så får han vila några dagar. Det blir väl så att jag tar hem honom nästa vecka igen.

Thor var jättepigg och framåt idag. Vi red ut och jobbade på galoppfattningar plus att vi red tölt ur galoppen för att få honom mer på bakdelen och få mer energi. Det är svårt, rider man på lite mer så blir det lätt galoppinslag i tölten. Jag är rädd att jag kanske kommer få kompromissa på tävlingen, antingen med energin eller takten. Men vi får se, kanske får vi till det. Vi travade i alla fall i ett bra (snabbt) tempo. Han var helt svettig när vi var färdiga, det är varmt nu!

Hästar långt borta på Alvaret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar