Sidor

torsdag, oktober 20, 2011

Det gick bra idag

Idag kändes det som om vi verkligen börjar komma någon vart! Lifri var lugn och mjuk, böjde fint på halsen i svängarna och gick ner och längde överlinjen ordentligt i skritten för första gången.Vi red först en kort sväng i skogen med Pelle och Grim och idag var jag tvungen att svänga själv, Lifri följer inte bara efter längre. Det känns kul att han var så fin men traven var inget vidare utan han töltade hellre idag.Tror att det kanske hänger ihop med att han börjar ändra hur han rör sig i skritt men det är bara spekulationer.
Jag får fortfarande fånga honom i hagen men nu har vi ett system och det brukar gå likadant till varje gång. Det börjar med att han kommer fram till mig och jag får klappa honom lite. Sedan vänder han om och går iväg några meter. När han stannat så går jag fram och kliar honom lite på rumpan, jag närmar mig alltså bakifrån. Sedan klappar jag honom på kroppen medan jag tar mig framåt. När jag kommer till manken så lägger jag armen runt halsen och sen så tar jag på grimman med den andra handen. Lugnt och fint. Får väl erkänna att jag lärt mig att göra så här på Island. Nästan alla hästar på Saltvík står still när du lägger handen på rumpan och sen så får du ta dem.

1 kommentar:

  1. Ni var jätteduktiga idag, såg så fint och avslappnat ut.

    SvaraRadera