Sidor

lördag, oktober 08, 2011

Western!

Igår var jag med Louise och Vickan på Long Valley Ranch och tog en westernlektion, jag och Louise lånade hästar och Vickan hade med sin egen Amber. Jag fick låna en nioårig valack vid namn Listo, välutbildad och tävlad framgångsrikt. En riktig läromästare med andra ord. Han var bussig men inte dumsnäll, dvs han gjorde snällt vad jag sa även om jag har dålig koll men han ansträngde sig inte i onödan. Han var så pass välutbildad att jag kunde rida på en hand under hela passet, skitcoolt. Men det var svårt, svårt att inte falla tillbaka till hur jag har lärt mig att rida, western är väldigt annorlunda.
Vad gjorde vi då? Vi började med att skritta runt och känna på hästarna, se hur allt fungerade och sedan travade vi igång. Från traven skulle vi sen stoppa, något som är helt annorlunda än att göra halt. Jag började med att göra en jättefin halt från trav och var väldigt nöjd med både min och Listos insats när jag fick höra att hästen var duktig och gjorde precis vad jag bad om men det var inte detta jag skulle göra. Vi stannade lugnt och fint, alla fyra benen där de skulle vara men när man stoppar så ska hästen stanna nu, omedelbart. Så det krävdes lite träning från min sida. Det var också svårt att få in stilen, hur man gör för att stoppa. Det är ju inte så prydligt som man är van vid att ridning ska vara. Fram och ut med benen, sitt på bakfickorna och spänn magen. Låt bli tyglarna, ta bara i dem om hästen inte lyssnar på dina sitshjälper. Det hade jag också svårt för. Eftersom Listo lyssnade dåligt första gången ville jag gärna ta i tyglarna på en gång och inte ge honom chansen att göra fel, och därmed inte heller ge honom chansen att göra rätt.
Vi galopperade också och inför galoppen blev Listo ganska laddad men han skötte sig fint, helst ville han fatta galopp innan jag ville det förstås.
Vi avslutade med att spinna och det var roligt! Först gick det lite långsamt för mig och Listo men då fick jag låna sporrar och jädrar vilken fart det blev på snurren! Lite yr blev jag allt.
Det var i alla fall jättekul och jag tror att det är väldigt nyttigt att göra något helt annorlunda ibland. Det ger en lite perspektiv och kanske nya sätt att se på saker och ting.

2 kommentarer:

  1. Ett tips är att fästa blicken på en punkt innan du startar spinnen o sen söka punkten i varje varv...
    Sen vänjer man sig snabbt...
    Lite som en konståknings-piruett i början... ;-)

    Men fortsätt vet ja, det finns inget häftigare
    än att göra sin allra första slide med rollback på en häst som faktiskt kan!!!

    Då e man kaxig i flera dagar ( eller veckor för vissa av oss) :-)


    Sen kan du ta badankan nästa år o köra henne på cowwork-clinic...

    SvaraRadera
  2. Ja jag får prova det nästa gång... Riktigt kul var det i alla fall och Listo var toppen! Kan tänka mig att det är tufft med rollback men det är nog ett tag dit för mig va...

    SvaraRadera