Sidor

onsdag, oktober 19, 2011

Idag är en annan dag

Idag red jag Birkir och det gick inte alls lika bra som i måndags, då var han en dröm att rida. Jag tror att det som gick fel från början var att jag förväntade mig att det skulle gå lika bra idag, nemas problemas. Birkir var tydligen inte alls i samma form och humör. Jag började på ridbanan, med halsring och det gick finfint till att börja med. Sen ville jag att han skulle rygga och det var tydligen otroligt jobbigt så istället för rygga så utnyttjade han det faktum att jag inte höll i tyglarna och snurrade runt istället. Jag var tvungen att ta tyglarna för att hindra honom men försökte fortfarande allt möjligt annat för att undvika att rygga. Eftersom jag vet att han kan (men tydligen inte idag) så blev jag arg vilket inte gjorde saken bättre. Så jag skakade av mig ilskan och påminde mig själv om att dressyr är en färskvara, varje övning ny och bara för att en sak gick bra igår betyder det inte att hästen "kan" det idag. Så jag bad om lite, "snälla, snälla hästen kan du backa lite bara? Tack så mycket!", och var nöjd, bad om lite till och var ännu gladare. Sen så körde vi vidare men ganska snart så red jag ut i skogen istället, tog det lite lugnt och försökte ha lite roligt istället för att vi skulle irritera oss på varandra.

Passade på att ta en pyttesväng med Skardi i skogen när jag ändå var uppe. Det var drag i gamla hästen och så fort vi kom ut på den anlagda ridstigen så drog han iväg i galopp, ofrivilligt från min sida men i högsta grad frivilligt från Skardis sida. Som tur är så orkar han inte så länge. Efter det så tog vi det lite lugnare men Skardi studsade fram genom skogen.

Lifri fick vila idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar