Sidor

fredag, oktober 14, 2011

Fredag

Idag backade jag lite med Lifri och red med repgrimma under tränset, tyglarna fästa i repgrimman, genom bettringarna. På det viset får han tryck från repgrimman och lite i munnen när jag tar i tyglarna. Tänkte att detta var kanske lite bättre när vi övar mer på att svänga, lättare för honom att förstå plus att munnen sparas. Stannar gör han utan problem.
Började med lite övningar från backen för att få lite team-känsla innan jag satt upp, vi påbörjade vad som förhoppningsvis kan utvecklas till en öppna.
Red övergångar och svängar. Pelle kom förbi och vi pratade en stund, Lifri stod så snällt, helt avstängd. Jag tycker att det är en fantastiskt bra förmåga hos en häst att bara kunna stå och slappna av när inget arbete utförs. Så praktiskt på många sätt plus att hästen sparar energi.
Sen fortsatte vi en liten stund och avslutade passet.
Idag var för övrigt första gången som jag inte behövde fånga honom. Jag har inte haft några problem med att få tag på honom i hagen men det har ändå varit så att jag fångat honom. Idag kom han fram, jag kliade honom i pannan, satte på grimman och så gick vi. Väldigt skönt.

Efter lunch begav jag mig ut till Stenhugget med syster, vi red ut i solen, bort till varggropen och hem igen. Hon på Birkir och jag på Dimbrá. Dimbrá var sällsynt seg, riktigt tråkig idag faktiskt, det gick liksom inte att få igång henne riktigt.

3 kommentarer:

  1. Låter som en riktigt rolig dag :) Sigga

    SvaraRadera
  2. Det var det! Lifri är en duktig liten häst och rolig att jobba med.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att det går så bra. Gillar dina reflektioner :)

    SvaraRadera