Sidor

onsdag, oktober 26, 2011

Två uteritter idag

Idag var min pappa med ut för att titta på min lilla häst. Han tyckte förstås att han var fin, bra proportioner och fin hals och resning. Dessutom sa han att Lifri är ganska liten. Det hade jag inte ens tänkt på, tycker inte alls att han är liten. Men när jag tänker efter på saken så har Dimbrá känts helt gigantisk när jag ridit henne på sistone. Tur att jag inte är så stor då heller.
Pappa fick låna Atli så vi kunde rida ut tillsammans. Jag och Lifri tog täten och han gick på så fint trots att vi vanligtvis inte går först. Vi skrittade mest men det blev en snutt trav också och Lifri tog i och drog iväg som skjuten ur en kanon. Detta gjorde Atli lite till sig men Lifri höll sig lugn, saktade snällt ner när jag ville och var hur lugn som helst. Annars så var han lite spänd i början av turen och ville inte riktigt stå still när jag skulle sitta upp. Men jag envisades till han var stilla och lugn innan jag satt upp. Jag fick beröm av pappa för hur jag satt upp, han tyckte att det var smart, jag har faktiskt inte tänkt så mycket på hur jag gör. Jag sätter foten i stigbygeln och sen stampar jag till lite med den, några gånger, så att sadeln rör sig lite som om jag vore på väg upp. På det sättet kollar jag om han tänker stå still medan jag står säkert på backen. Om han står still utan att spänna sig när jag gör så då sitter jag upp. Jag är mycket nöjd med hur han skötte sig idag!

Dimbrá har tyvärr blivit lite försummad på sistone men jag red henne faktiskt både igår och idag. Igår var det en sväng på volten men det var lite slarv-ridning får jag erkänna. Idag var jag ute med pappa och Birkir på en tur till varggropen. Ja jag har ridit med pappa två gånger idag, riktigt roligt. Idag lyssnade Dimbrá riktigt dåligt, framåt gick bra men stopp och svänga var det värre med. Hon avslutade med att försöka springa över mig när jag släppte ut henne i hagen då hon kände sig lite trängd av de andra hästarna. Ingen toppendag för mig och Dimbrá med andra ord...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar