Sidor

söndag, mars 14, 2010

Aha...

Jag har drabbats av insikt. Jag sitter och läser Monty Roberts bok Från mina händer till dina och fick syn på en av teckningarna i början av boken. Den föreställer en puma (eller ett lejon kanske) som klänger sig fast på ryggen på en bockande häst. Puman och hästen har varsin tankebubbla och i hästens står det Jag överlever om jag bockar så mycket jag kan. Det var naturligtvis det som hände när jag blev avkastad av Trölli! Han var upprörd och ofokuserad och jag skulle till varje pris upp ändå så jag kastar mig upp, snuddar korset med benet och klamrar mig fast för allt vad jag är värd. I pumans tankebubbla står det Om jag tappar greppet förlorar jag mitt byte och blir kanske allvarligt skadad. Detta sätter händelsen i ett annat ljus. Helt plötsligt blir händelsen förståelig. Jag utlöste, genom tanklöst agerande, Tröllis flykt- och överlevnadsinstinkt. Själv agerade jag helt i enlighet med pumans tankebubbla, som ett riktigt rovdjur. När du sitter upp på din häst bör du komma ihåg att du är ett rovdjur som hoppar upp på ett flyktdjurs rygg!

Jag har sett den här bilden många gånger då jag ofta bläddrar i den här boken men det är först nu som jag på riktigt förstår.

2 kommentarer:

  1. Ska försöka tänka på det när vi bråkar om lastningen. Jag rovdjuret försöker dra in henne i ett mörkt hål, som alltid innebär förändring och stress, hm. Tänkvärt!

    SvaraRadera
  2. Klokt, ibland kan man fundera över vad det är vi gör egentligen när vi försöker sätta oss över/på hästarna..

    SvaraRadera