Sidor

fredag, mars 19, 2010

Nu är det vår!

Vatten överallt, is och lera! All hästskit som kommer fram nu när snön smälter bort... Visst är det härligt? Nä jag har faktiskt sett roligare vårtecken än så! Idag såg jag både snödroppar och vintergäck när jag var ute och red. Hästarna fäller päls och hingstarna börjar få vårkänslor. Igår var de som tokiga när vi tog hit två valacker. Och idag har alla de andra hästarna traskat ut på Alvaret! Det betyder att det förmodligen börjar komma fram något ätbart nu när snön äntligen börjar ge med sig. Och det betyder att de nog inte behöver fodras så mycket längre, snart är det slut på att rulla ut ensilage-balar var tredje dag!

Idag satt jag upp på Hektor ute i hagen, barbacka! Tove höll i honom och ledde honom en bit med mig på. Hektor är sutten på någon gång för länge sedan och väldigt lugn och vänlig så vi var säkra på att det inte skulle vara några problem. Sen så har vi insett att vi inte kan jobba i rundvolten, det är dåligt med arbetsro när man är omgiven av galna unghingstar. Hektor var jätteduktig och jag fick känslan av att man bara hade kunnat rida iväg mot solnedgången...
Nästa steg är att jag sitter på honom när han går med som handhäst ute.

Ofeigur och jag fick sällskap ut idag och han skötte sig utmärkt! Vi kunde rida bakom, bredvid och framför. Han tjafsade inte det minsta lilla när vi red om Tove och Jói, vilket är ett klart framsteg. Tove tyckte också att han går i en bättre form nu, något jag inte direkt tänkt på. Som vanligt fungerade halterna mycket bra men man börjar även kunna reglera tempot lite grann utan att det blir tvärstopp. Ofeigur har annars bara två lägen, full fart framåt eller tvärstopp (nja nästan i alla fall, det är ju möjligt att skritta men det går fort det med). Jag är väldigt nöjd med honom idag och blev glad av att rida honom. När vi släppte ut honom i hagen så följde han efter mig jättelänge så det verkar som om jag fått en ny kompis.

4 kommentarer:

  1. Vad roligt det är att läsa om dina äventyr. Måste var hur kul som helst med alla olika hästar. Någon liten snygging som får följa med hem sen??

    SvaraRadera
  2. Såg förresten bilderna på hemsidan på dig :-)

    SvaraRadera
  3. Vi får väl se hur det blir med det...

    Och jo det är jätteroligt att rida så mycket olika hästar, och lärorikt! Roligast är att få så mycket erfarenhet av unghästar.

    Visst var det fina bilder på hemsidan?

    SvaraRadera
  4. Visst är det underbart med våren, tänkte på precis samma sak som du, appropå hästskit, fy fasen vad det stinker nu..
    Nu ska jag kika på hemsidan där du jobbar :)

    SvaraRadera