Sidor

söndag, mars 21, 2010

Så mycket vatten!

Imorse ställde jag ut hingstarna i varsin sjö, kändes så där men vad ska man göra? På bilden är det Thors hage närmast och på andra sidan staketet är det Aris. Småhingstarna har det rätt ok.

På förmiddagen var det dags för fler hästar att verkas. Nu hade turen kommit till de ungstona som vi inte lyckades få hem sist. Det hela gick väldigt lugnt och fint till och vi behövde bara använda oss av fållan en gång. Helt över förväntan. Det är så lustigt när man hanterar unghästarna, en del är jätteskygga och andra helt tama trots att de hanterats lika mycket.

Thor och jag var ute med Tove och Jói idag, något som gjorde Thor upprörd. Han gnäggade till Jói och fjantade sig. I galoppen bockade han en gång och när vi skrittade på hemvägen tog han ett litet skutt och smällde när framhovarna i asfalten så att Jói blev skrämd! Kort sagt så märkte jag att det var en hingst jag satt på idag. Han var för övrigt upprörd när vi hade Ofeigur och Piltur hemma och sprang runt i hagen och skrek efter dem när jag gick tillbaka med dem.

Ofeigur

Ofeigur och jag jobbade lite i paddocken idag. Jag ville öva lite på styrandet då vi mest kunnat rida rakt fram ute som det varit nu. Det fungerade bra men som vanligt tyckte Ofeigur ibland att nu får det vara nog, jag går inte en meter till! Men han sparkade bara lite med ena bakbenet så det får väl räknas som milda protester. Och sen gick han framåt. Eller ska jag säga kastade sig framåt? Fort gick det i alla fall. Men det är bara att låta honom springa, jag bad ju om framåt och han har gjort som jag sa, måhända lite mer framåt än jag tänkt mig men man får inte vara petig... Särskilt som Ofeigur verkar vara av åsikten att antingen så står man still eller så ska det gå fort. Det tar nog ett tag innan vi får någon kläm på det där med mittemellan...

Ari

3 kommentarer:

  1. Oj, vilken översvämning! Hur känns det att rida en hingst, är det stor skillnad mot en valack t ex?

    SvaraRadera
  2. Hej! Roligt attse hur det gårmedvattnet! Kommer du hem till påsk?! Eva

    SvaraRadera
  3. Det är inte så stor skillnad på att rida hingst och vallack, oftast är det likadant tycker jag. Men som igår när han smågnäggade och liksom vill dansa runt när vi har sällskap, DÅ märks det, så gör ju inte vallacker. En hingst blir distraherad på ett annat sätt...

    Jag kommer hem imorgon, alltså precis innan påsk, tyvärr!

    SvaraRadera