Sidor

onsdag, november 28, 2012

I did it!

Idag höll jag onsdagslektionen helt själv. Fem elever och allt på tyska. Andrina stod bredvid som livlina. Det gick bra även om en del elever emellanåt verkade lite förvirrade. Tyvärr tror jag att det inte var mitt fel utan att det kanske är så plus att de nog inte är riktigt vana vid korrekt kommandogivning.
En del saker hade jag kunnat vara tydligare med men det handlar om erfarenhet känner jag. Övning helt enkelt. Jag tycker att det är svårt att välja vad jag ska korrigera. Jag har inga problem att se vad de kunde göra bättre men ibland är det så mycket så jag har svårt att veta vilket som är viktigast, just nu. Det är nämligen enormt opedagogiskt att korrigera för mycket, eleven misslyckas och blir bara förvirrad. Så i fortsättningen tror jag att jag behöver bestämma mig i förväg för vad jag vill korrigera under lektionen så behöver jag inte stå och tänka efter så mycket när jag undervisar.'

Just nu läser jag en jätteintressant bok om ridundervisning, Lehren und Lernen im Pferdesport. Det står mycket om ryttarens fysiska förutsättningar och hur man korrigerar fel och var felen egentligen sitter. Jättespännande tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar