Sidor

onsdag, november 07, 2012

Motiverad!

När det gäller ridning är jag väl egentligen aldrig omotiverad. Jag har två lägen, motiverad eller hypermotiverad. Just nu är det det senare som gäller. Idag red jag lektion för Barla, på Ára. Jag hade sagt att jag ville öva på saker som Ára måste kunna för Brevet I då Raya gärna vill göra provet i vår. Flera av dessa övningar ingår också i mitt prov till b-instruktör fast då på en annan nivå förstås. Så idag blev det framdelsvändningar och ridvägar i trav, nedsuttet. Inget av det helt lätt. När det gäller framdelsvändningarna så lyssnar Ára lite dåligt på skänklarna och får jag henne att lyssna på ena så är det svårt att få henne att lyssna på den andra. Men det gick hyfsat och bättre än tidigare men jag vill att det ska gå riktigt bra för Raya så det är bara att träna på.
När det gäller nedsittningen i trav så måste jag sitta lite längre bak på rumpan och behålla mina ben långa så att säga. Annars var Ára mycket bättre i trav än tidigare och jag kan också be henne gå ut i hörnen utan att hon tappar takten.
I övrigt så korrigerar jag för mycket med händerna när jag rider i hörnen. Jag måste det för att få ut henne ordentligt i hörnen, jag fixar det inte enbart med sits och ben just nu på Ára. I nuläget vore det bättre om jag red som sig bör och sket i att rida fullständigt ut i hörnen. Detta är för mig ett mentalt problem som jag måste komma runt. Jag vill att allt ska vara perfekt och har svårt att köpa att det inte går nu. Istället för att andas och rida börjar jag trixa för mycket för att det ska gå. Barla har också frågat domarna på mitt Brevet II prov vad jag måste förbättra och det var just detta att jag rider för mycket över handen. Det betyder inte att jag har en hård hand eller egentligen använder den fel. Det innebär att jag korrigerar för mycket istället för att rida ordentligt från början. Detta kommer sig väl lite av att jag ridit väldigt länge själv, utan ridlärare, samt att det i största allmänhet är ovanligt att islandshästryttare har lärt sig hur man driver ordentligt.
Så nu vet jag vad jag måste öva på. Sitsen i trav, både nedsittning och lättridning, samt att försöka gilla läget och rida mer med ben och vikt. Jag ska försöka få Andrina att longera mig så kan jag verkligen öva sitsen i trav utan att tänka på annat.

Nu på kvällen har jag och Andrina tittat på Wendys sista ridlektion eftersom vi tillsammans kommer ta över den. Vi har suttit med anteckningsblocken i högsta hugg och skrivit ner vad hon har gjort, hur, vilka övningar, vad hon korrigerat och vad vi skulle korrigerat. Kallt men intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar